کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت ، تکنولوژی ، پزشکی و…

پرینتر سه بعدی ماشین

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت ، تکنولوژی ، پزشکی و…

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران وبسایت rayan3d. در این مطلب از سری مطالب پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا در مورد کاربرد پرینتر سه بعدی  صحبت کنیم. اینکه پرینترهای سه بعدی چگونه می توانند در زمینه های صنعت ، پزشکی ، باستان شناسی ، آموزش و…کاربرد دارند و چگونه مرز های پیشرفت در زمینه ها را جابه جا کردند.

کاربرد پرینتر سه بعدی

در حال حاضر، چاپ 3D یا AM در صنایع تولیدی، پزشکی، صنعت و صنایع فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته است که باعث می شود چاپ سه بعدی یا AM در تبدیل شدن به یک تکنولوژی تجاری موفق باشد. اولین استفاده از تولید افزودنی در اتاق ابزار کارخانه ها بود. به عنوان مثال، تولید سریع نمونه اولیه یکی از اولین گونه های افزایشی بود و ماموریت آن کاهش زمان و هزینه اولیه برای توسعه نمونه های قطعات و دستگاه های جدید بود.

که قبلا تنها با استفاده از روش های کم هزینه ای مانند ابزار فرزکاری CNC و سنگ برش بود. در سال های 2010، تولید افزودنی وارد مرحله ای با تولید به میزان بسیار بیشتری شد.

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت غذا

تولید  افزودنی غذا، با روش ساخت شکل آن ها لایه لایه، که منجر به تولید یک شکل سه بعدی می شود گسترش یافت. انواع مختلفی از غذاها کاندیدای مناسب برای این روش بودند . مانند شکلات و آب نبات و غذاهای صاف مانند کراکر، ماکارونی، و پیتزا.

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت پوشاک

چاپ 3D به دنیای لباس نیز وارد شده است، طراحان  تجربی مد لباس شنا، کفش، و لباس های زنانه را با چاپ سه بعدی و به صورت تجربی می سازند.  در تولیدات تجاری، نایک از چاپ سه بعدی برای ساخت نمونه اولیه و ساخت کفش فوتبال 2012 بخار لیزر تالون برای بازیکنان فوتبال آمریکایی استفاده می کند و New Balance کفش های مناسب سه بعدی برای ورزشکاران  است.

چاپ 3D به نقطه ای رسیده است که شرکت ها با استفاده از آن لباس های مناسب و ظریف به صورت سفارشی چاپ می کنند (گرچه نمی توانند لنز را چاپ کنند). ساخت عینک های سفارشی نیز با نمونه سازی سریع امکان پذیر است.

ونسا فریدمن، مدیر مد و  منتقد مدنی در نیویورک تایمز، می گوید چاپ سه بعدی برای شرکت های مد بسیار ارزشمند است، به ویژه که آن را تبدیل به ابزار print-it-yourself برای خریداران کند. او می گوید: “واقعیت این است که این اتفاق به زودی نمی افتد ، اما این اتفاق خواهد افتاد و تغییرات چشمگیر در مورد چگونگی تفکر ما در مورد مالکیت معنوی و چگونگی وجود در زنجیره عرضه وجود خواهد داشت.” او می افزاید: “قطعا برخی از ساختارهایی که مارک ها می توانند استفاده کنند، به طرز چشمگیری با تکنولوژی تغییر می کند.”

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت ماشین سازی و خودرو

پرینتر سه بعدی در ماشین سازی
پرینتر سه بعدی در ماشین سازی

در اتومبیل ها، کامیون ها و هواپیماها، AM شروع به تبدیل در هر دو مورد unibody و طراحی بدنه و تولید و  طراحی و تولید نیروی برق می کند. مثلا:

در اوایل سال 2014، سازنده Koenigsegg سوپروترو سوئد اعلام کرد One: ، یک خودروی سوپراسکی است که بسیاری از اجزای آن با استفاده از  چاپ سه بعدی ساخته شده است. Urbee نام  اولین  ماشینی در جهان است که با استفاده از تکنولوژی چاپ 3D (بدنه آن و پنجره ماشین ) ساخته شده است.

در سال 2014، Local Motors Strati، یک وسیله نقلیه ی فعال که کاملا  با تکنولوژی 3D و با استفاده از پلاستیک ABS و فیبر کربن چاپ شده بود (به جز نیروی برق آن) ، را عرضه کرد.  در ماه مه سال 2015 ایرباس اعلام کرد که ایرباس A350 XWB جدید خود که شامل بیش از 1000 اجزای تولید شده توسط چاپ سه بعدی است را ساخته است.

در سال 2015، هواپیمای جنگنده یورو فایتر نیروی هوایی سلطنتی، با قطعات چاپ شده با تکنولوژی پرینت سه بعدی پرواز کرد. نیروی هوایی ایالات متحده شروع به کار با چاپگرهای 3D کرد و نیروی هوایی اسرائیل همچنین یک چاپگر سه بعدی را برای چاپ قطعات یدکی خریداری کرد.

در سال 2017، GE Aviation نشان داد که از طراحی برای تولید افزودنی برای ایجاد یک موتور هلیکوپتر با 16 قسمت به جای 900 قسمت استفاده کرده است که تاثیر بالقوه زیادی بر کاهش پیچیدگی ساخت دارد.

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت اسلحه سازی

تاثیر AM در سلاح گرم شامل دو بعد است: روش های تولید جدید برای شرکت های ایجاد شده و امکانات جدید برای ساخت اسلحه های دستی خود دارند. در سال 2012، گروه دفاعی US-based در آمريکا اعلام کرد که قصد دارد يک اسلحه قابل چاپ پلاستيکی  را طراحي کند “که هر کس بتواند با يک چاپگر سه بعدي آن را دانلود و بازتوليد کند. در مورد اثراتی که چاپ سه بعدی و ماشینکاری CNC گسترده در سطح مصرف کننده وجود دارد ممکن است بر اثربخشی کنترل تفنگ تاثیر گذار باشد.

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی
کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

استفاده های جراحی و درمان با چاپ سه بعدی در اواسط دهه 1990 با استفاده از مدل های تشریحی برای برنامه ریزی جراحی بازسازی استخوانی آغاز  شد. ایمپلنت های هماهنگ با بیمار، روند طبیعی این کار بود، که منجر به ایمپلنت های واقعا شخصی شده بود که برای یک فرد منحصر بفرد تولید می شد.

برنامه ریزی  جراحی و راهنمایی با استفاده از ابزارهای سه بعدی چاپی، شخصی شده در بسیاری از زمینه های جراحی از جمله جایگزینی کل مفصل و بازسازی craniomaxillofacial با موفقیت بسیار زیادی استفاده شده است .

یک مثال از این، اسپلینت تراشه ی بیورزنی است که برای درمان نوزادان مبتلا به تراکئو برونکومالاسیا  در دانشگاه میشیگان توسعه یافته است. استفاده از تولید افزودنی برای تولید سریال ایمپلنت های ارتوپدی (فلزات) همچنین به دلیل توانایی ساختن ساختارهای سطحی متخلخل که باعث تسهیل osseointegration می شود، افزایش  یافت. انتظار می رود شنوایی و صنایع دندانپزشکی بزرگترین گزینه توسعه در آینده با استفاده از تکنولوژی چاپ سفارشی 3D باشد.

 پرینت سه بعدی زیستی

در ماه مارس 2014، جراحان سوانسی از قطعات چاپ شده با تکنولوژی پرینت سه بعدی استفاده کردند تا چهره یک موتورسیکلت سوار را که در یک تصادف جاده ای به شدت مجروح شده بود، بازسازی کنند. از سال 2012، فناوری بیو چاپ سه بعدی توسط شرکت های فناوری بیوتکنولوژی و دانشگاهی مورد استفاده قرار گرفته است تا از امکان استفاده در برنامه های مهندسی بافتی که در آن اندام و قطعات بدن با استفاده از تکنیک های جوهر افشان ساخته شده است، مورد مطالعه قرار دهند.

در این فرآیند، لایه های سلول زنده بر روی یک محیط ژل یا ماتریس sugar قرار می گیرند و به آرامی ساخته می شوند تا ساختارهای سه بعدی از جمله سیستم عروقی را تشکیل دهند.  اخیرا یک قلب بر روی تراشه ساخته شده است که با خواص سلول ها مطابقت دارد.

کاربرد پرینتر سه بعدی در آموزش

در سال 2005، نشریات علمی شروع به گزارش از تکنیک های چاپ سه بعدی برای خلق آثار هنری نمودند. دستگاه ها به طور ناگهانی قادر به تولید عملیات خانگی ، به عنوان مثال، اشیای زینتی شده بودند. بعضی از نمونه های عملی شامل یک ساعت کار و چرخ دنده ها برای دستگاه های ماشین آلات نجاری خانگی می باشد.

چاپ سه بعدی و به خصوص پرینترهای 3D منبع باز جدیدترین فناوری هایی هستند که در کلاس درس قرار می گیرند.  بعضی از نویسندگان ادعا می کنند که چاپگرهای 3D یک انقلاب بی سابقه در آموزش STEM ارائه می دهند.  شواهد چنین ادعاهایی از هر دو توانایی مهم،

کم هزینه بودن برای نمونه برداری سریع در کلاس درس توسط دانش آموزان

و همچنین ساخت تجهیزات ارزان قیمت با کیفیت بالا از طرح های سخت افزاری open که از آزمایشگاه های منبع باز استفاده می کنند، می پردازد. برنامه های کاربردی آینده برای چاپ 3D ممکن است شامل ایجاد تجهیزات علمی متن باز باشد.

کاربرد پرینتر سه بعدی در باستان شناسی

کاربرد پرینتر سه بعدی در باستان شناسی
کاربرد پرینتر سه بعدی در باستان شناسی

در چندین سال گذشته، چاپ سه بعدی در زمینه میراث فرهنگی برای اهداف نگهداری، ترمیم و انتشار به شدت مورد استفاده قرار گرفته است . بسیاری از موزه های اروپایی و آمریکای شمالی چاپگرهای 3D را خریداری کرده اند و تا آثار گمشده خود را از نو بسازند. موزه هنرهای متروپولیتن و موزه بریتانیا از چاپگرهای 3D خود برای ایجاد سوغاتی موزه که در مغازه های موزه موجود است استفاده می کنند.

در موزه های دیگر، مانند موزه ملی تاریخ نظامی و موزه تاریخی وارنا، تولیدات، بیشتر از طریق پلت فرم آنلاین به فروش رفته اند و مدل های دیجیتالی مصنوعات خود را که با استفاده از اسکنر Artec 3D ساخته شده اند، در فرمت فایل های چاپی سه بعدی ایجاد می کنند که هرکسی می تواند با یک پرینتر سه بعدی آن ها را در خانه بسازد.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.