به اندازه نبودن میزان اکسترود در پرینتر سه بعدی

اکستروژن نا مناسب

به اندازه نبودن میزان اکسترود در پرینتر سه بعدی

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران عزیز. در این مطلب از  سری مطالب مشکلات کار با پرینتر های سه بعدی پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا مشکل به اندازه نبودن میزان اکسترود را معرفی کنیم. و در مورد دلایل ایجاد این مشکل و نحوه رفع آن صحبت کنیم.

به اندازه نبودن میزان اکسترود

میزان پلاستیک اکسترود شده که از نازل خارج می شود باید مقدار دقیق و مناسب باشد. اگر این مقدار تنظیم نباشد مشکلاتی را در چاپ قطعه سه بعدی پیش می آورد که کیفیت چاپ و کل روند چاپ را مختل می کند. این مقدار نباید بیشتر یا کمتر از حد لازم باشد، که در زیر هر یک را بررسی و عوامل ایجاد و راه حل آن را توضبح خواهیم داد.

به اندازه نبودن میزان اکسترود
به اندازه نبودن میزان اکسترود

1- اکسترود کم تر از حد نیاز (under-extrusion)

هر پروفایل در Simplify3D شامل تنظیماتی است که برای تعیین مقداری که پلاستیک در چاپگر 3D باید اکسترود شود. با این حال، به دلیل اینکه چاپگر سه بعدی هیچ بازخوردی در مورد اینکه چقدر پلاستیک در واقع نازل را ترک می کند ارائه نمی دهد، ممکن است پلاستیکی کمتری ازآنچه در نرم افزار تعیین شده است از نازل خارج شود که (در این صورت به آن under-extrusion گفته می شود). اگر این اتفاق بیافتد، ممکن است متوجه به اندازه نبودن میزان اکسترود و شکاف بین اکستروژن مجاور هر لایه بشوید.

قابل اطمینان ترین روش برای آزمایش اینکه آیا اکسترود پلاستیک چاپگر شما شده به اندازه کافی است، یک مکعب با طول 20 میلی متری با حداقل 3 پیمایش محیط چاپ کنید. در بالای مکعب، بررسی کنید که آیا 3 محدوده به شدت پیوند شده یا نه. اگر فاصله بین 3 محدوده وجود داشته باشد، پس شما کمبود اکسترود دارید. اگر 3 محدوده لمس شود و شکاف نداشته باشد، احتمالا با یک مسئله دیگر مواجه خواهید شد. اگر شما تعیین کنید که under-extruding دارید. چندین دلیل برای این وجود دارد که ما در زیر خلاصه کرده ایم.

به اندازه نبودن میزان اکسترود
به اندازه نبودن میزان اکسترود

قطر رشته نادرست

اولین چیزی که می بایست تایید کنید این است که نرم افزار قطر فیلامنت ای که استفاده می کنید را می داند. شما می توانید این تنظیم را با کلیک بر روی «ویرایش تنظیمات فرایند» و رفتن به برگه دیگر پیدا کنید. مطمئن شوید که این مقدار با رشته هایی که خریداری کرده اید یکسان باشد. شما حتی ممکن است بخواهید خود را با استفاده از یک جفت کلاپرقطر فیلامنت را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید قطری که در نرم افزار وجود دارد درست است. شایع ترین مقادیر قطر رشته ها عبارتند از 1.75mm و 2.85mm. بسیاری از قوطی های پلاستیکی نیز دارای قطر درست بر روی بسته بندی هستند.

ضریب اکستروژن را افزایش دهید

اگر قطر رشته شما صحیح است، اما شما هنوز هم مسائل زیر اکستروژن را می بینید، پس شما باید تعدیل کننده اکستروژن خود را تنظیم کنید. این یک تنظیم بسیار مفید در Simplify3D است که به شما اجازه می دهد تا به راحتی مقدار پلاستیک که اکسترود شده (به اصطلاح جریان اکسترود شناخته می شود) را تغییر دهید. شما می توانید این تنظیم را با کلیک بر روی “ویرایش تنظیمات فرایند” و رفتن به برگه اکسترودر پیدا کنید. هر اکسترودر در چاپگر شما می تواند یک ضریب اکستروژن منحصر به فرد داشته باشد، بنابراین اگر شما در حال تلاش برای تغییر میزان جریان برای یک اکسترودر خاص هستید، مطمئن شوید که آن را از لیست در سمت چپ انتخاب کنید تا تنظیمات آن اکسترودر را بارگیری کنید.

به عنوان مثال، اگر ضریب اکستروژن شما 1.0 بود و شما آن را به 1.05 تغییر دهید، این بدان معنی است که شما 5٪ پلاستیک اکسترود شده بیشتر از گذشته خواهید داشت. برای PLA معمولی است که با ضریب اکستروژن در نزدیکی 0.9، با چاپ با چاپگر معمولی چاپ می شود، در حالی که ABS به دنبال ضریب اکستروژن نزدیک به 1.0 است. سعی کنید میزان ضریب اکستروژن خود را به میزان 5٪ افزایش دهید و سپس مکعب آزمون را دوباره چاپ کنید تا ببینید آیا هنوز فاصله بین ابعاد شما وجود دارد یا نه.

اکسترود کردن بیش از حد پلاستیک

اکسترود بیش از حد
اکسترود بیش از حد

این نرم افزار به طور مداوم با چاپگر شما کار می کند تا مطمئن شود که نازل شما مقدار درست پلاستیک را اکسترود می کند. این اکستروژن دقیق یک عامل مهم در دستیابی به کیفیت چاپ خوب است. با این حال، اکثر پرینترهای 3D هیچ راهی برای نظارت بر پلاستیکی واقعی در اکسترود نخواهند داشت. اگر تنظیمات اکستروژن شما به درستی پیکربندی نشده باشد، ممکن است چاپگر پلاستیکی بیشتری از نرم افزار انتظار داشته باشد. این اکستروژن بیش از حد باعث خروج پلاستیک بیش از حد می شود که می تواند ابعاد بیرونی بخش شما را خراب کند. برای حل این مشکل، تنها چند تنظیماتی که باید در Simplify3D تأیید کنید وجود دارد.

اکسترود کمتر از حد لازم
اکسترود کمتر از حد لازم

لطفا بخش بالا در مورد به اندازه نبودن میزان اکسترود را برای شرح دقیق تر ببینید. در حالی که این دستورالعمل ها برای over-extrusion است. تنظیمات مشابه برای اکستروژن بیش از حد را فقط در جهت مخالف تنظیم کنید. برای مثال، اگر ضریب اکستروژن افزایش می یابد با کم اکستروژن، پس شما باید ضریب اکستروژن را برای مسائل اکستروژن بیش از حد کاهش دهید.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.