انواع مختلف تکنولوژی های پرینت سه بعدی 3D

انواع مختلف تکنولوژی های پرینت سه بعدی 3D

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران عزیز. در این مطلب از سری مطالب آموزش های پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا انواع مختلف تکنولوژی های پرینت سه بعدی 3D را توضیح دهیم.َ

تکنولوژی چاپ سه بعدی ( 3D ) چگونه کار می کند؟

تکنولوژی چاپ سه بعدی چگونه کار می کند؟
تکنولوژی چاپ سه بعدی چگونه کار می کند؟

تمام تکنولوژی های چاپ سه بعدی اشیاء فیزیکی را از لایه های دیجیتالی به صورت لایه لایه ایجاد می کنند، اما هر کدام با استفاده از روش اختصاصی خود. برای رفع سردرگمی، ما یک فناوری اطلاعاتی را که از دسته بندی سطح بالا، هدایت از طریق فرایند چاپ، عناوین دقیق تکنولوژی، گزینه های مواد و پایان دادن به بازیکنان کلیدی صنعت ایجاد شده است، برجسته می کنیم.
چگونه این فن آوری ها دقیقا کار می کنند و خروجی آنها چگونه است؟ مزایای هر فرایند چیست و نقص ان ها چیست؟

در بخش زیر، ما به طور گسترده ای از تکنولوژی های چاپ 3D به طور کامل معرفی می کنیم.

مدل سازی 3D رسوب شده (FDM)

مدل سازی 3D رسوب شده (FDM)
مدل سازی 3D رسوب شده (FDM)

رایج ترین تکنولوژی DESKTOP 3D برای پرینت سه بعدی؛ بزرگ برای تولید سریع و کم هزینه.
فرایند چاپ FDM با یک رشته مواد جامد به نام فیلامنت آغاز می شود. این خط فیلامنت از یک رول متصل به چاپگر 3D به یک نازل داغ در داخل چاپگر 3D که ماده را ذوب می کند هدایت می شود. هنگامی که در حالت ذوب، مواد را می توان در مسیر خاص و پیش تعیین شده ایجاد شده توسط نرم افزار بر روی کامپیوتر اکسترود شده است. همانطور که ماده به عنوان یک لایه از شی در این مسیر اکسترود شده است، فورا آن را خنک و فشرده می کند – تا زمانی که کل شیء تولید شود، پایه ای برای لایه بعدی ماده ایجاد می شود.

به عنوان ارزان ترین تکنولوژی چاپ 3D در بازار، FDM همچنین انواع متنوعی از مواد پلاستیکی را در رنگ های مختلف و گسترده از جمله ABS، PLA، نایلون و حتی ترکیبات متفاوت دیگری مانند کربن، برنز و چوب ارائه می دهد.

FDM انتخاب خوبی برای نمونه اولیه سریع و کم هزینه است و می تواند برای طیف وسیعی از برنامه های کاربردی استفاده شود. نوآوری های اخیر در چاپ FDM 3D عبارتند از توانایی تولید محصولات انتهایی عملکردی با الکترونیک جاسازی شده و قطعات مکانیکی مانند هواپیماهای بدون سرنشین. با توجه به محدودیت های طراحی و مواد، چاپ FDM 3D برای طرح های پیچیده تر توصیه نمی شود.

رزین مایع به طور خاص توسط نور

رزین مایع به طور خاص توسط نور
رزین مایع به طور خاص توسط نور

رزین مایع به طور خاص توسط نور به طور عمده برای پرتویپی، قطعات و جواهرات بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
هر دو Stereolithography (SLA) و پردازش نور دیجیتالی (DLP)، با استفاده از یک منبع نور برای احیاء مواد مایع به کار می رود، به این صورت که اشیای سه بعدی چاپی را از یک رزین مایع (فتوپلیمر) ایجاد می کنند.

برای ایجاد یک شیء چاپ شده 3D، یک پلت فرم ساخت درون یک تانک شفاف پر از رزین مایع غوطه ور می شود. هنگامی که پلت فرم ساخت و ساز شناور است، یک نور در داخل دستگاه هر لایه از شی را از طریق پایین مخزن نشان می دهد، بنابراین جامد شدن مواد مایع انجام می شود. پس از آن که لایه توسط منبع نور مرتب شده و سفت می شود، پلتفرم بلند می شود و یک لایه جدید از رزین را در زیر شی جریان می دهد، که این عمل لایه جدید را می سازد. این فرآیند لایه تکرار شده توسط لایه تا زمانی که شی مورد نظر تکمیل شده است. امروزه دو روش مشترک وجود دارد که توسط منبع نور متمایز می شوند: SLA از لیزر استفاده می کند، در حالیکه DLP با یک پروژکتور کار می کند.

فن آوری چاپ سه بعدی نیز در چاپگرهای رومیزی 3D موجود است. مواد محدود به رزین ها هستند، اما اخیرا ظاهری جدید ارائه شده است که قدرت و انعطاف پذیری را به اجزای نهایی ارائه می دهد.

چاپگرهای SLA و DLP 3D قطعات بسیار دقیقی با پوشش سطحی صاف تولید می کنند و معمولا برای مجسمه های بسیار دقیق، قالب های طلا و نمونه های اولیه استفاده می شوند. به دلیل اندازه نسبتا کوچک آنها، برای چاپ اشیای بزرگ توصیه نمی شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.