حباب ها و لکه های سطحی در پرینت سه بعدی

حباب ها و لکه های سطحی در پرینت سه بعدی

حباب ها و لکه های سطحی در پرینت سه بعدی

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران عزیز. در این مطلب از  سری مطالب مشکلات کار با پرینتر های سه بعدی پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا مشکل وجود حباب ها در پرینت سه بعدی را معرفی کنیم. و در مورد دلایل ایجاد این مشکل و نحوه رفع آن صحبت کنیم.

حباب ها و لکه ها
حباب ها و لکه ها

حباب ها و لکه های سطحی

در طول چاپ سه بعدی، اکسترودر باید به طور مداوم متوقف شود و به بخش متفاوتی از پلتفرم ساخت حرکت کرده وشروع به اکسترود کردن در قسمت دیگری کند. اکثر اکسترودرها در تولید اکستروژن یکنواخت بسیار خوب عمل می کنند، اما هر بار اکسترودر خاموش و روشن می شود، می تواند تغییرات بیشتری ایجاد کند.

به عنوان مثال، اگر به پوسته بیرونی چاپ 3D نگاه کنید، ممکن است یک علامت کوچک روی سطح مشاهده کنید که نشان دهنده محل مکانی است که اکسترودر آن بخش از پلاستیک را چاپ کرده است. اکسترودر مجبور شد چاپ پوسته بیرونی مدل 3D خود را در آن محل خاص انجام دهد و سپس در نهایت زمانی که کل پوسته چاپ شد، به همان محل بازگشت. این علامتها معمولا به عنوان حباب یا زیت تعبیر می شوند.

همانطور که می توانید تصور کنید، اتصال دو قطعه پلاستیکی به هم بدون به جا گذاشتن هر علامت مشکل است، اما در Simplify3D چندین ابزار وجود دارد که می تواند برای به حداقل رساندن ظاهر این لکه (حباب) های سطحی استفاده شود.

تنظیمات حزکت و Retraction

اگر شما متوجه نقص های (حباب) کوچک در سطح چاپ خود شدید، بهترین روش برای تشخیص آنچه که باعث آن ها می شود، دقیقا مشاهده و بررسی کامل هر قسمت از فطعه شما است که در جال چاپ است. آیا این نقص در لحظه ای که اکسترودر چاپ محیط را آغاز می کند اتفاق می افتد؟ یا بعدا ظاهر می شود زمانی که محیط کامل شده است و اکسترودر به طور کامل متوقف می شود؟

اگر حباب در بلافاصله ابتدای حلقه ظاهر شود، ممکن است تنظیمات Retraction شما نیاز به کمی تنظیم داشته باشد. روی “Edit Process Settings” کلیک کنید و به برگه اکسترودر بروید. درست در زیر منو فاصله retraction، یک تنظیم با برچسب “Distance Restart Extra” وجود دارد. این گزینه تفاوت بین فاصله retraction زمانی که اکسترودر متوقف می شود و فاصله اولیه که در هنگام بازگشت مجدد اکسترودر استفاده می شود تعیین می کند.

حباب ها و لکه های سطحی
حباب ها و لکه های سطحی

تنظیم فاصله retraction

اگر در ابتدای محیط متوجه حباب سطحی شوید، اکسترودر شما احتمالا پلاستیکی بیش از حد را پر می کند. شما می توانید فاصله اولیه را با وارد کردن یک مقدار منفی برای فاصله اضافی راه اندازی مجدد کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر فاصله retraction شما 1.0 میلی متر باشد و فاصله اضافی راه اندازی مجدد آن -0.2 میلیمتر باشد (توجه داشته باشید که علامت منفی است)، هر بار که اکسترودر خود را متوقف می کند، 1.0 میلی متر از پلاستیک می گیرد.

با این حال، هر بار که اکسترودر مجددا شروع به اکسترود کردن می کند، فقط 0.8 میلی متر از پلاستیک را به نازل فشار می دهد. این تنظیم را ست کنید تا زمانی که اکسترودر ابتدا چاپ محیط را آغاز کند، نقص دیگر ظاهر نمی شود.

اگر تا زمانی که اکسترودر به طور کامل متوقف نشده است، نقص تا پایان آن رخ ندهد، تنظیم دیگری برای تنظیم کردن وجود دارد. این تنظیم coasting نامیده می شود. شما می توانید آن را درست زیر تنظیمات retraction در برگه اکسترودر پیدا کنید. coasting اکسترودر را در یک فاصله کوتاه قبل از پایان محیط برای از بین بردن فشار ایجاد شده در داخل نازل خاموش می کند.

این گزینه را فعال کنید و مقدار آن را افزایش دهید تا زمانی که اکسترودر متوقف شود و دیگر نقصی در پایان هر محیط مشاهده نکنید. به طور معمول، فاصله coasting بین 0.2-0.5mm به اندازه کافی برای تاثیر قابل توجه است.

اجتناب از retraction غیر ضروری

تنظیمات retraction و coasting که در بالا ذکر شد می توانند در هر زمانی که نازل واگرد می کند، از ایجاد حباب ها جلوگیری کنند، با این حال، در بعضی موارد بهتر است که استفاده retraction قناعت کنید. به این ترتیب اکسترودر هرگز نباید مسیر را عوض کند و می تواند اکستروژن یکنواخت خوب را ادامه دهد.

این امر برای دستگاه هایی که از اکسترودر Bowden استفاده می کنند، بسیار مهم است، زیرا فاصله بین موتور اکسترودر و نازل باعث می شود تا عقب رفتن بیشتر مشکل ساز باشد. برای تنظیم تنظیماتی که هنگام retraction کنترل می شوند، به برگه پیشرفته بروید و بخش «Ooze Control Behavior» را جستجو کنید.

تنظیمات مهم

این بخش شامل بسیاری از تنظیمات مفید است که می تواند رفتار چاپگر 3D شما را تغییر دهد. همانطور که در قسمت “رشته شدن” یا “قطره شدن” ذکر شد، retractions عمدتا مورد استفاده قرار می گیرند تا رشته شدن حین حرکن نازل از بین برود، همانطور که بین قسمت های مختلف چاپ شما حرکت می کند.

با این حال، اگر نازل نمی خواهد از فضای باز عبور کند، oozing که رخ می دهد در داخل مدل خواهد بود و از خارج دیده نمی شود. به همین دلیل، بسیاری از پرینترها گزینه «Only retract when crossing open spaces به معنی تنها در هنگام عبور از فضاهای باز» را برای جلوگیری از retraction غیر ضروری فعال می کنند.

یکی دیگر از تنظیمات مرتبط را می توان در قسمت “Movement Behavior یا رفتار حرکت” پیدا کرد. اگر چاپگر شما در هنگام عبور از فضاهای باز retract می کند، بهتر است از این فضاهای باز تا آنجا که امکان دارد جلوگیری شود. Simplify3D شامل یک ویژگی بسیار مفید است که می تواند مسیر سفر اکسترودر را برای جلوگیری از عبور از محیط منظم لغو کند.

اگر اکسترودر با تغییر مسیر سفر از خط خارج کردن طرح جلوگیری کند، پس نیازی به retract نخواهد بود. برای استفاده از این ویژگی، به راحتی گزینه “Avoid crossing outline for travel movement (جلوگیری از عبور از طرح برای حرکت سفر)” را فعال کنید.

retraction غیر ثابت

حباب های ایجاد شده در اثر retraction
حباب های ایجاد شده در اثر retraction

یکی دیگر از ویژگی های بسیار مفید در Simplify3D توانایی انجام بازخورد غیر ثابت است. این مخصوصا برای اکسترودرهای باندین مناسب است که در هنگام چاپ، فشار زیادی در داخل نازل ایجاد می شود. به طور معمول هنگامی که این نوع ماشین آلات اکسترود را متوقف می کند، اگر فشار اکسترودر هنوز هم وجود داشته باشد، فشار اضافی نیز احتمالا یک لکه ایجاد می کند.

بنابراین Simplify3D یک گزینه منحصر به فرد اضافه کرده است که به شما امکان می دهد تا نازل را در حال حرکت نگه دارید در حالی که آن را retraction انجام می دهد. این بدان معنی است که کمتر احتمال دارد که یک لکه ثابت را مشاهده کنید زیرا اکسترودر در طول این فرایند متحرک است.

برای فعال کردن این گزینه، ما باید تعدادی تنظیمات را ست کنیم. ابتدا روی « Edit Process Settings (ویرایش تنظیمات فرآیند)» کلیک کنید و به برگه اکسترودر بروید. اطمینان حاصل کنید که گزینه “Wipe Nozzle” فعال است. این به چاپگر اجازه می دهد نازل را در انتهای هر قسمت پاک کنید تا زمانی که چاپ متوقف شود. برای “Wipe Distance”، مقدار 5 میلی متر را به عنوان نقطه شروع وارد کنید.

بعد، به برگه پیشرفته بروید و گزینه ای با عنوان « Perform retraction during wipe movement (انجام لغزش در طول حرکت پاک کردن)» را فعال کنید. این باعث می شود که از یک retraction ثابت جلوگیری شود، زیرا چاپگر در حال حاضر دستورالعمل برای تمیز کردن نازل را دارد در حالی که آن را retracts می کند. این یک ویژگی بسیار قدرتمند است و یک گزینه عالی برای فهمیدن این است که آیا هنوز مشکل وجود این نقص روی سطح چاپ شما وجود دارد یا نه.

لکه های سطحی
لکه های سطحی

محل نقاط شروع خود را انتخاب کنید

اگر هنوز حباب های کوچک را روی سطح چاپ خود مشاهده می کنید، Simplify3D همچنین یک گزینه را فراهم می کند که می تواند موقعیت این نقاط را کنترل کند. روی «ویرایش تنظیمات فرآیند» کلیک کنید و برگه لایه را انتخاب کنید. در بیشتر موارد، مکان های این نقاط شروع برای بهینه سازی سرعت چاپ انتخاب می شوند. با این حال، شما همچنین توانایی قرار دادن نقاط شروع را به طور تصادفی دارید. یا می توانید آن ها را در یک مکان خاص تراز کنید.

به عنوان مثال، اگر شما مجسمه را چاپ کردید، می توانید تمامی نقاط شروع را در کنار مدل قرار دهید تا در جلو آن نباشد. برای انجام این کار گزینه “Choose start point that is closest to specific location” را فعال کنید و سپس مختصات XY را وارد کنید .جایی که می خواهید نقطه شروع را قرار دهید.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.