کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

4 روشی که با استفاده از پرینتر سه بعدی زمینه پزشکی را تغییر می دهد:

هر ساله پرینتر سه بعدی پیشنهادهای بیشتری در حوزه سلامت ارائه می دهد. و در حالی که هدف نهایی، پرینت سه بعدی تمام اجزای پیچیده برای پیوند ها هست، پرینتر سه بعدی به صرفه جویی و بهبود زندگی به طرق مختلف – و در مکان ها – کمک می کند که هرگز چند سال پیش تصور نمی شد.

1-آزمایشگاه پرینتر سه بعدی در بیمارستانها:

دکتر جاستین رایان، یک مهندس پزشکی و محقق تحقیقاتی در آزمایشگاه قلب سه بعدی در بیمارستان کودکان ققنوس، گفت: یکی از فاکتورهای فوری در حال ظهور استفاده از پرینتر سه بعدی به طور مستقیم در بیمارستان ها است. “تا چند سال قبل، تنها چند بیمارستان مشغول پرینت مستقیم سه بعدی در بیمارستان بودند.

در حال حاضر، بیمارستان ها در سراسر ایالات متحده و در سراسر جهان، آزمایشگاه های پرینتر سه بعدی را در مجتمع های خود قرار می دهند تا متخصصین مراقبت های بهداشتی بتوانند این روند را به یک کار معمول روزانه تبدیل کنند. در واقع، آزمایشگاه رایان با بیش از 15 موسسه که شامل شش کشور است همکاری کرده است. کار عمدتا بر روی پرینت سه بعدی مدل های خاص بیمار قبل از عمل جراحی به منظور بررسی یک آناتومی خاص بیمار است و در چهار سال گذشته، آزمایشگاه رایان سه بعدی بیش از 300 قلب را پرینت سه بعدی کرده است.

یک پزشک می تواند قبل از عمل جراحی بر روی یک مدل پرینت سه بعدی سفارشی نگاه و تمرین کند. پس از آن ما به طور بالقوه نتایج جراحی بهتر داریم. فرض می کنیم که پزشک مجرب تر است و زمان کمتری در مجموعه جراحی وجود دارد، زمان کمتری برای بیمار در معرض بیهوشی، زمان کمتری برای بیماران برای محیط زیست باز می شود. او گفت: “امیدوارم، مرگ و میر را کاهش دهد.” در حال حاضر یک آزمایش بالینی برای درک بهتر تاثیر مدل بر نتایج جراحی در حال انجام است.

2- ساخت اندام های مصنوعی کم هزینه با پرینتر سه بعدی:

پرینت سه بعدی اندام صنوعی
پرینت سه بعدی اندام صنوعی

پروتزهای اختصاصی بیمارستانی پرینت شده توسط سه بعدی که اغلب با پرینتر های سه بعدی ارزان قیمت تولید می شوند، به ویژه در کشورهای در حال توسعه تاثیر زیادی دارند. اندام های مصنوعی با آخرین تکنولوژی همراه است و زندگی افرادی را تغییر می دهد که در گذشته هیچ امیدی به دریافت این دستگاه ها نداشتند.

سازمان ها قادر به استفاده از پرینتر سه بعدی برای ساخت اندام های کم هزینه، با کیفیت بالا برای بیمارانی هستند که در غیر این صورت هرگز آنها را دریافت نخواهند کرد. سازمانی مهندسین و دیگران را ترغیب به ساخت دست و سلاح بر روی پرینترهای سه بعدی خود در اوقات فراغت خود با استفاده از طرح های منبع باز می کند. این سازمان تخمین زده است که تاکنون حدود 1800 دست و پا برجا گذاشته است، بیشتر به کودکان، اما معتقد است که 1،800 مورد دیگر در خارج از فرایند مستندسازی شده است.

3- استفاده از پرینتر سه بعدی برای ایمپلنت های پزشگی سفارشی:

هزاران قطعه جایگزین چاپ شده برای قطعات بدن شامل استخوان ، زانو، کمر، مچ پا، قسمت هایی از ستون فقرات، و جمجمه هر ساله کاشته می شود و آینده با بخش های مخصوص برای بیمار خاص با پرینتر سه بعدی انجام می شود. اگر چه به طور کلی توسط اداره غذا و داروی تایید نشده است، برخی از آنها تحت فرآیند تصفیه اورژانس انجام شده است.

پرینتر سه بعدی و پزشکی
پرینتر سه بعدی و پزشکی

یکی از مواردی که بطور گسترده ای منتشر شد، یک شکاف تراشه ای بود که در دانشگاه میشیگان برای نوزادانی که دارای یک  نقص عضو مادرزادی بودند ضعیف شده بود و حتی پس از درمان متعارف از بین رفت . تیم جراحی زیستی مهندسی با استفاده از سی تی اسکن نوزاد به یک نسخه سه بعدی از آناتومی نوزاد برای ایجاد یک شکاف برای پوشاندن در اطراف ضایعات ضعیف چاپ کرد. بافتی از برونکوس نوزاد درون شکاف قرار می گیرد.

رایان می گوید: ایمپلنت هایی مانند این می توانند از ویژگی های پرینتر سه بعدی، مانند سفارشی سازی و ادغام بهتر، با استفاده از بافت خود بیمار شروع به رشد کنند. “با چاپ سنتی، شما می توانید ادغام خوبی در سطح، اما نه در سراسر انجام دهید.

4-دستگاه های حفاظتی سفارشی و ایدز:

پرینتر سه بعدی امکان تولید با کیفیت بالا، سریع و ارزان قیمت همه چیز را از ایمپلنت های دندانی گرفته تا سمعک ها، از عینک های تجزیتی گرفته تا سر و گردن فراهم کرده است به طوری که مناسب تر هستند، بهتر کار می کنند و حفاظت بهتر را ارائه می دهند

آینده: مواد بیولوژیکی برای ساختارهای ارگانیسم و سازمان های مجتمع

اگر چه بعضی از ریشه های مهندسی بافت را با شناسایی سلول ها به اواسط سال های 1600 می رسانند، اما اغلب به عنوان یک رشته ی علمی مدرن به عنوان زمینه ی نو و  به عنوان یک رشته ی علمی مدرن مطرح می شود، زیرا از آن زمان تا پایان قرن گذشته شروع شده است.

محققان با استفاده از ساختارهای ساده تر مانند پوست، رگ های خونی، غضروف، استخوان و مثانه، همراه با بخش هایی از اعضای پیچیده تر مانند شیرهای قلب شروع به پیشرفت چشمگیر کردند. رایان گفت: “بخشی از چالش پرینت سه بعدی ارگانهای پیچیده این است که اندام ها نیازمند اکسیژن و مواد مغذی هستند.” “چالش چاپ عروق خونی در همان زمان به عنوان اعضای چاپ است. در خارج از آن، این نیز مفهوم است که یک عضو نه تنها بافت است، بلکه آنچه شما به عنوان حافظه اشاره می کنید، بنابراین قلب شما فقط یک مجموعه از سلول ها نیست، بلکه بافتی است که از بافت هایی که هزاران نفر را هدایت می کنند پشتیبانی می کند و هزاران ضربان قلب. “

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.