متریال PETG و استفاده آن در پرینت سه بعدی

متریال PEGT در پرینت سه بعدی

متریال PETG و استفاده آن در پرینت سه بعدی

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران وبسایت rayan3d. در این مطلب از  سری مطالب معرفی متریال های  پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا متریال PETG را معرفی کنیم. و در مورد خصوصیات فیزیکی ، قیمت ، کاربرد ها و همچنین معایب و مزایا و مشکلات کار با آن صحبت کنیم.

متریال PETG

فیلامنت های PET و PETG به خاطر سهولت چاپ، سطح صاف و مقاومت در برابر آب شناخته می شوند.

بررسی اجمالی

منریال PET
منریال PET

PETG نسخه اصلاح شده گلیکول پلی اتیلن ترفتالات (PET) است که معمولا برای ساخت بطری های آب استفاده می شود. این یک ماده نیمه سخت و مقاوم در برابر ضربه است، اما دارای  سطح کمی نرم تر است که باعث می شود خاصیت کشیده شدن داشته باشد. این مواد همچنین از ویژگی های حرارتی عالی بهره مند می شوند، به این ترتیب می توان پلاستیک را به راحتی خنک نگه داشت .

انواع مختلفی از این مواد در بازار وجود دارد از جمله PETG، PETE و PETT. نکات در این مقاله به تمام این رشته ها PET گفته می شود.

مزایا

  • سطح براق و صاف
  • به خوبی و با اصطکاک ناچیز به تخت می چسبد
  • اغلب در حین چاپ  بی بو است

 معایب

  • ویژگی های اتصال ضعیف
  • می تواند موهای (رشته های) نازک را روی سطح چاپ ایجاد کند

سخت افزار مورد نیاز

قبل از چاپ سه بعدی با متریال PETG اطمینان حاصل کنید که پرینتر 3D شما با شرایط سخت افزاری ذکر شده در زیر مطابقت داشته باشد. تا اطمینان  حاصل کنید که بهترین کیفیت چاپ را ارائه می دهد.

بستر

دما: 75-90 درجه سانتی گراد

تخت گرما توصیه می شود

محفظه مورد نیاز نیست

سطح ساخت

چسب ماتیکی

نوار پینتر

اکسترودر

دما: 230-250 درجه سانتی گراد

بدون نیاز به هیچ گونهhot-end ویژه

خنک کننده

بخش خنک کننده با فن مورد نیاز است

توصیه ها و موارد مهم در کار با فیلامنت های PETG

این راهنمایی ها به شما کمک می کند شانس مشکلات مربوط به چاپ 3D معمولی مرتبط با PET / متریال PETG مانند چسبیده شدن، چروک شدن و چسبندگی ضعیف تخت را کاهش دهید.

متریال PETG
متریال PETG

سرمایه گذاری در سطح ساخت خوب

بعضی از چاپگرهای 3D با یک تخت شیشه ای یا نوار نقره ای آبی روی تخت نصب می شوند. اگر چه این سطوح ممکن است برای متریال PETG درست کار کنند، ما توصیه می کنیم با استفاده از پلت فرم ساخت گرم برای حصول بهترین نتایج استفاده کنید. تخت گرم می تواند به طور قابل توجهی چسبندگی لایه را بهبود بخشد، و باعث می شود کارها را بسیار برای چاپ های آینده راحت تر می کند.

بسیاری از این تخت های گرم دارای سطح شیشه ای هستند که به شما اجازه می دهد تا بدون نیاز به لایه های اضافی نوار یا چسب، به طور مستقیم بر روی تخت چاپ کنید.

تنظیمات Retraction را برای کاهش رشته شدن کالیبره کنید

یکی از معدود مواردی است که ما در کار با متریال PETG آن را مشاهده می کنیم رشته شدن است. این رشته ها موهای نازک، شبیه به یکتا عنکبوتی است که بین سطوح مختلف چاپ 3D شما اجرا می شود. جلوگیری از این رشته ها نیاز به دقیق تنظیمات retracing و کالیبراسیون آن دارد، پس مطمئن شوید که فاصله رانش خود و سرعت را برای حصول بهترین نتایج تنظیم کنید. Simplify3D همچنین شامل چندین ویژگی مفید است که می تواند موجب کاهش بیشتر رشته شدن شود.

تنظیمات

اولین مورد به نام Coasting نامیده می شود که با کاهش فشار در نازل درست قبل از پایان بخش عمل می کند. به این ترتیب، در هنگام حرکت به بخش بعدی، فشار در نازل کمتر است، بنابراین احتمال دارد که در طی این حرکت، قطره و رشته شدن کمتر دیده شود. یکی دیگر از گزینه های عالی را می توان در زبانه پیشرفته تنظیمات روند Simplify3D خود یافت. با فعال کردن گزینه avoid crossing outline for travel movements (“اجتناب از خطوط عبور برای حرکات سفر”)، نرم افزار به طور خودکار حرکت های چاپ خود را تنظیم می کند تا به همان اندازه که ممکن است در بالای مدل خود قرار گیرد.

این به این معنی است که رشته ها در داخل بخش خود قرار دارند، در حالی که هیچ کس نمیتواند آنها را ببیند، به جای اینکه در خارج از مدل شما باشد. اگر به دنبال نکات بیشتر برای کاهش رشته شدن هستید، ما در بخش راهنمای کیفیت چاپ مان یک بخش کامل برای این موضوع اختصاص داده ایم: چگونه می توان رشته و قطره شدن را کاهش داد.

بهینه سازی تنظیمات اکسترودر برای جلوگیری از حباب ها و Zit ها

هنگامی که چاپ 3D در دماهای بالاتر مرتبط با متریال PETG انجام می شود، شما ممکن است بر روی سطوح مدل خود حباب های کوچکی را مشاهده کنید. این نقص چاپ معمولا در ابتدای یا انتهای هر بخش اتفاق می افتد، جایی که اکسترودر به طور ناگهانی پلاستیک اکسترود شده را شروع یا متوقف کند. راه های مختلفی برای از بین بردن این نقایص چاپ وجود دارد مانند گزینه های “Extra Restart Distance” یا “Coasting” واقع در برگه اکسترودر.

Simplify3D همچنین شامل یک گزینه برای انجام یک retraction پویا است، جایی که رشته رانش می شود، در حالی که اکسترودر هنوز حرکت می کند. این بلافاصله به طور کامل حذف می شود که معمولا از عقب نشینی ثابت تشکیل می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ویژگی ها و راهنمایی های دیگر برای کاهش لکه ها در سطح چاپ خود، لطفا به راهنمای کیفیت چاپ ما مراجعه کنید.

راهنمایی های حرفه ای

سطح براق متریال PETG مخصوصا در هنگام استفاده از raft ها مفید است. این قسمت به راحتی از raft جدا می شود و سطح پایینی را تمیز نگه می دارد.

برای خالی کردن چندین لایه اول از چاپ برای جلوگیری از پراکندگی، از فن خنک کننده بخش خود استفاده کنید. این ترفند به ویژه برای چاپ های بزرگ بهتر کار می کند.

شروع به کار با متریال PETG کنید

اکنون که شما آماده شروع به چاپ با متریال PETG هستید، در اینجا کمی اطلاعات بیشتر برای کمک به شما در شروع کار آورده شده است. شما می توانید برخی از برنامه های معمولی زیر را مشاهده کنید، از میان آن ها یک نمونه را انتخاب کنید.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.