حق مالکیت و قوانین مربوط به پرینت سه بعدی

قوانین پرینت سه بعدی

حق مالکیت و قوانین مربوط به پرینت سه بعدی

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران وبسایت rayan3d. در این مطلب از  پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا در مورد حق مالکیت و قوانین مربوط به پرینت سه بعدی صحبت کنیم. اینکه حق مالکیت (کپی رایت) پرینترهای سه بعدی و پرینت سه بعدی چگونه است و چه قوانینی برای استفاده از این تکنولوژی وجود دارد.

حق مالکیت (کپی رایت)

کپی رایت پرینت سه بعدی
کپی رایت پرینت سه بعدی

پرینت 3D برای چندین دهه در صنایع تولیدی خاص وجود داشت که در آن بسیاری از قوانین حقوقی، از جمله اختراع، حقوق طراحی صنعتی، حق نسخه برداری و علامت تجاری اعمال شده بود. با این حال، دستور کاملی وجود ندارد که بگوییم چطور این قوانین اعمال می شود. اگر چاپگرهای 3D تبدیل به یک جریان مهم شوند و افراد و جوامع سرگرمی شروع به تولید محصولات برای استفاده شخصی، برای توزیع غیر سودآوری و یا برای فروش کنند.

هر یک از رژیم های حقوقی ذکر شده ممکن است توزیع طرح هایی که در چاپ سه بعدی یا توزیع شده یا به فروش رسند ممنوع باشد. برای اینکه اجازه دهید این کارها انجام شود، در صورتی که مالکیت معنوی فعال باشد، شخص باید با مالک تماس بگیرد و از او مجوز درخواست کند که ممکن است دارای شرایط و همچنین پرداخت قیمت مشخصی باشد.

با این حال، بسیاری از قوانین ثبت اختراع، طراحی و قوانین حق تکثیر، دارای محدودیت یا استثنای استاندارد برای استفاده “اختراع”، در موارد “غیر تجاری”، و طرح یا آثار هنری تحت حمایت مالکیت معنوی (IP) باشد. این محدودیت یا استثنای استاندارد ممکن است از خصوصیات و استفاده غیر تجاری از خارج از محدوده حقوق آی پی استفاده کند.

مدت زمان مجوز ” ثبت اختراع”

اختراعات فرایندها، ماشین آلات، تولیدات و ترکیبات ماده را پوشش می دهند و مدت زمان محدودی دارند که بین کشورها متفاوت است، اما عموما تا بعد از 20 سال از تاریخ ثبت اختراع اعمال می شود. بنابراین، اگر یک نوع چرخ ثبت اختراع شود، چاپ، استفاده یا فروش چنین چرخ می تواند نقض ثبت اختراع باشد.

کپی رایت یک عبارت را در یک محیط ثابت و ملموس پوشش می دهد و اغلب برای کل عمر ناشر به همراه 70 سال بعد از آن ادامه می یابد. اگر کسی مجسمه ای را بسازد، ممکن است کپی رایت مربوط به ظاهر آن مجسمه را داشته باشد، بنابراین اگر کسی آن مجسمه را ببیند، او نمیتوانند طرح آن را برای چاپ یک مجسمه مشابه به کار ببرد و یا مشابه آن را توزیع کند.

جنبه های عمومی و استثناهای حق اختراع

هنگامی که یک ویژگی دارای شایستگی هنری (حق امتیاز) و کاربردی (قابل صدور) است، وقتی که این سوال در دادگاه ایالات متحده مطرح شود، دادگاه اغلب این ویژگی را محافظت می کند، و کسی مجاز به استفاده از حق چاپ نیست، مگر اینکه از جنبه های عملکردی آن جدا شود. در کشورهای دیگر، قانون و دادگاه ها ممکن است رویکرد دیگری را اعمال کنند.

به عنوان مثال، طراحی یک دستگاه مفید برای ثبت نام (به طور کلی) به عنوان یک طراحی صنعتی با درک اینکه در صورت کپی غیر مجاز، تنها ویژگی های غیر عملکردی ممکن است تحت قوانین طراحی ادعا شود در حالی که هر ویژگی فنی به تنهایی می تواند مورد ادعا واقع شود، اگر که تحت پوشش ثبت اختراع معتبر باشد.

قوانین مربوط به پرینت سه بعدی اسلحه و تفنگ و ممنوعیت آن

قوانین مربوط به پرینت سه بعدی اسلحه
قوانین مربوط به پرینت سه بعدی اسلحه

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده و مرکز اطلاعات مشترک منطقه ای یک یادداشت منتشر کردند که “پیشرفت قابل توجهی در قابلیت های چاپ سه بعدی را مطرح می کرد. دسترسی به فایل های قابل چاپ دیجیتال رایگان برای اجزای اسلحه گرم، و مشکل تنظیم اشتراک گذاری فایل ممکن است امنیت عمومی را به خطر بیندازد.

خطرات ناشی از استفاده از اسلحه های غیراستاندارد که می توانند اسلحه های تولید شده با چاپ 3D باشد. قوانین پیشنهاد شده برای ممنوعیت چاپ سه بعدی اسلحه است اما می توانند تولید آنها را کاملا از بین ببرند . کنترل فایل های قابل چاپ به عنوان فایل های موسیقی، فیلم و یا نرم افزار های غیر قانونی دشوار خواهد بود.

ممنوعیت ها

تلاش برای محدود کردن توزیع برنامه های اسلحه از طریق اینترنت، با نابودی پیشگیری از توزیع گسترده DeCSS مقایسه شده است. پس از آنکه دولت ایالات متحده دفاعیه ای را توزیع کرد، که این برنامه ها را از بین می برد، هنوز هم از طریق سایت های به اشتراک گذاری فایل ها به طور گسترده ای در دسترس بود. دانلود برنامه ها در انگلستان، آلمان، اسپانیا و برزیل خیلی زیاد بود.

برخی از قانونگذاران ایالات متحده مقررات مربوط به چاپگرهای 3D را پیشنهاد کرده اند تا مانع از استفاده آن ها برای اسلحه شوند.مدافعان چاپ 3D پیشنهاد کرده اند که چنین مقرراتی بی فایده است، و می تواند صنعت چاپ سه بعدی را فلج کند .

بعضی از مفسران گفته اند که در جوامع بین المللی، که کنترل های اسلحه عمدتا سخت تر از ایالات متحده است، این تاثیر ممکن است به شدت احساس شود، زیرا اسلحه های جایگزین به آسانی قابل دسترسی نیستند. مقامات انگلیس خاطر نشان کرده اند که تولید اسلحه چاپی 3D تحت قوانین کنترل اسلحه غیر قانونی است. Europol اظهار داشت که جنایتکاران دسترسی به سایر منابع سلاح دارند، اما اشاره کرد که با پیشرفت تکنولوژی، خطرات یک اثر افزایش می یابد.

قوانین مربوط به پرینت سه بعدی در هوافضا

در ایالات متحده، FAA میل به استفاده از تکنیک های تولید افزودنی را پیش بینی کرده است و در نظر دارد چگونگی تنظیم این روند را بهتر کند. FAA صلاحیت این ساخت را دارد زیرا تمام قطعات هواپیما باید تحت تایید تولید FAA یا تحت سایر مقررات مربوط به FAA انجام شود. در دسامبر 2016، FAA تولید یک نازل سوخت 3D چاپ شده برای موتور GE LEAP را تأیید کرد.

جیسون دیکشتاین، وکیل هواپیمایی پیشنهاد کرده است که تولید افزودنی صرفا یک روش تولید است و باید مانند سایر روشهای تولید تنظیم شود. او پیشنهاد کرده است که تمرکز FAA باید بر راهنمایی برای توضیح رعایت شود، نه تغییر در قوانین موجود، و این که مقررات و راهنمایی های موجود برای ایجاد یک سیستم کیفیت قوی که به طور مناسب نیازهای قانونی تضمین کیفیت را نشان می دهد، باشد.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.