وجود خط هایی در کناره قطعه سه بعدی پرینت شده

وجود خط هایی در کناره قطعه سه بعدی پرینت شده

وجود خط هایی در کناره قطعه سه بعدی پرینت شده

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران عزیز. در این مطلب از  سری مطالب مشکلات کار با پرینتر های سه بعدی پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا مشکل وجود خط هایی در کناره قطعه چاپی در پرینت سه بعدی را معرفی کنیم. و در مورد دلایل ایجاد این مشکل و نحوه رفع آن ها صحبت کنیم. که عامل اصلی این مشکلات اکسترود و فیلامنت نامناسب است.

وجود خط هایی در کناره قطعه چاپی

دو طرف قطعه چاپ شده شما از صدها لایه جداگانه تشکیل شده است. اگر همه چیز به درستی کار کند، به نظر می رسد این لایه ها یک سطح صاف و یکنواخت هستند. با این حال، اگر فقط یکی از این لایه ها اشتباه شود، معمولا از خارج از قطعه قابل مشاهده است. این لایه های نامناسب ممکن است مانند خطوط یا رگه ها در طرف دو طرف قطعه شما به نظر برسد.

اغلب نقص ها به صورت چرخه ای ظاهر می شوند، به این معنی که خطوط در یک الگوی خاص تکرار می شوند (به عنوان مثال هر بار 15 لایه یک بار). بخش زیر به چندین دلیل مشترک برای این مسائل نگاه خواهد کرد.

وجود خط هایی در کناره قطعه سه بعدی
وجود خط هایی در کناره قطعه سه بعدی

اکستروژن نامناسب

شایع ترین علت این مسئله کیفیت ضعیف فیلامنت های مورد استفاده است. اگر فیلامنت دارای تحمل بالا نباشد، شما این تغییر را در دیوارهای جانبی چاپ خود خواهید دید. به عنوان مثال، اگر قطر رشته شما فقط 5٪ در طول قرقره متغیر باشد، عرض پلاستیک از نازل اکسترود شده می تواند تا 0.05 میلی متر تغییر کند.

این اکستروژن اضافی یک لایه ایجاد می کند که گسترده تر از همه است، که در نهایت به دنبال آن یک خط در کنار قطعه چاپی می شود. برای ایجاد یک دیواره جانبی کاملا صاف، چاپگر شما باید بتواند اکستروژن بسیار سازگار را تولید کند که نیاز به پلاستیک با کیفیت عالی دارد. برای سایر علل احتمالی تنوع، لطفا بخش اکستروژن نامناسب را بخوانید.

تغییرات دما

اکثر پرینترهای 3D از یک کنترل کننده PID برای تنظیم دمای اکسترودر استفاده می کنند. اگر این کنترل کننده PID به درستی تنظیم نشده باشد، دمای اکسترودر ممکن است در طول زمان تغییر کند. با توجه به ماهیت کارکرد کنترل کننده های PID، این نوسانات غالبا به صورت یک سیکل است، به این معنی که دما با الگوی موج سینوسی متغیر است.

همانطور که درجه حرارت داغ تر می شود، پلاستیک ممکن است متفاوت از زمانی که خنک تر است اکسترود شود. این امر باعث می شود که لایه های چاپ به طور متفاوتی تحت فشار قرار گیرند و باعث ایجاد خم های قابل رویت در طرف چاپ می شوند. اگر یک چاپگر به درستی تنظیم شده باید بتواند دمای اکسترودر را در محدوده +/- 2 درجه حفظ کند.

در طول چاپ، می توانید از کنترل پنل ماشین Simplify3D برای نظارت بر دمای اکسترودر خود استفاده کنید. اگر آن بیش از 2 درجه متفاوت باشد، ممکن است لازم باشد تنظیم کننده PID خود را دوباره تنظیم کنید. برای دریافت دستورالعمل دقیق در مورد چگونگی انجام این کار، لطفا با سازنده چاپگر خود مشورت کنید.

وجود خط هایی در کناره قطعه
وجود خط هایی در کناره قطعه

مسائل مکانیکی

اگر شما می دانید که اکستروژن نامتجانس و تغییرات دمایی، مشکلی ندارند، ممکن است یک مسئله مکانیکی باشد که موجب به هم ریختن خطوط و ایجاد خطوط جانبی در طول چاپ قطعه شما می شود. به عنوان مثال، اگر تخت چاپ در هنگام چاپ تکان بخورد یا ارتعاش یابد، این می تواند موقعیت نازل را تغییر دهد. این به این معنی است که برخی از لایه ها ممکن است کمی ضخیم تر از دیگران باشند.

این لایه های ضخیم تر از دو طرف چاپ شما مشاهده می شوند. یکی دیگر از مسائل رایج، یک میله رشته ای محور Z است که به درستی در ارتفاع خود قرار نگرفته است. به عنوان مثال، به علت مسائل عقب ماندن یا تنظیمات حرکتی کنترل کننده موتور ضعیف. حتی تغییر کوچکی در وضعیت بستر می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت هر یک از لایه های چاپ شده داشته باشد.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.