نحوه کارکرد پرینتر سه بعدی

نحوه کارکرد پرینتر سه بعدی

نحوه کارکرد پرینتر سه بعدی

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران وبسایت rayan3d. در این مطلب از سری مطالب پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا در مورد نحوه کارکرد پرینتر سه بعدی  صحبت کنیم. اینکه پرینترهای سه بعدی چگونه کار می کنند ، با چه نرم افزار هایی می توان پرینت سه بعدی گرفت ، در پرینت سه بعدی از چه موادی استفاده می شود و مدت زمان یک پرینت سه بعدی چقدر است.

اگر می خواهید در مورد نحوه کارکرد پرینتر سه بعدی و قابلیت های آن بیشتر بدانید، جواب سوالات خود را در این متن بیابید.

پرینتر های سه بعدی چگونه کار می کنند؟

نحوه کارکرد پرینتر سه بعدی
نحوه کارکرد پرینتر سه بعدی

نحوه کارکرد پرینتر سه بعدی

تا به حال ممکن است فکر های مختلفی از نحوه کار پرینتر سه بعدی در ذهن شما باشد ولی مراحلی که منجر به خلق یک قطعه از طریق پرینتر سه بعدی می شود بسیار ساده است. به طور کلی مراحل انجام یک پرینتر سه بعدی به شرح زیر می باشد:

مراحل پرینت سه بعدی

  1. دانلود یا طراحی یک مدل سه بعدی
  2. تبدیل فرمت فایل طراحی یا دانلود شده به فرمت فایل پرینت سه بعدی
  3. دادن فایل پرینت سه بعدی به پرینتر سه بعدی و شروع پرینت

از چه نرم  افزار هایی برای پرینتر سه بعدی می توان استفاده کرد؟

نرم افزار های بسیاری برای طراحی سه بعدی وجود دارد و بر حسب نیاز می توانید از هر کدام از این نرم افزار ها برای ساخت مدل سه بعدی خود استفاده کنید. تعدادی از آن ها را که برای رشته های مختلف مناسب است به شرح زیر است:

  • رشته مکانیک

  1. Solidworks
  2. Catia
  3. Inventor
  • رشته معماری و هنر

  1. 3d max
  2. Rino
  3. Auto cad

تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید بتوانید به طریقی فرمت فایل طراحی خود را به فرمتی که نرم افزار پرینتر سه بعدی قابلیت خواندن آن را دارد تبدیل کنید. فایل های که عموما نرم افزار های پرینتر سه بعدی قابلیت خواندن ان را دارند STL، OBJ، DAE، AMF است. هم چنین نرم افزار های موجود برای پرینتر سه بعدی عبارتند از Cura، Simplify3D ، Repetier host می باشد.

آیا می شود هر چیزی را پرینت سه بعدی کرد؟

توسط پرینتر های سه بعدی اشیا و قطعات مختلفی  را می توان پرینت سه بعدی کرد ولی به هر حال هر روش و تکنولوژی محدودیت های خود را دارد و حتی در صورت قابلیت انجام ممکن است از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد یا در برای ساخت تعداد معینی قطعه به صرفه باشد ولی بیشتر از آن به صرفه نباشد و به هر حال ساخت هر  چیزی به روش پرینت سه بعدی امکان پذیر نیست. در زمینه پرینتر سه بعدی سه تکنولوژی وجود دارد که عبارتند از FDM ، SLA یا DLP، SLS یا SLM که رایج ترین آن FDM است که مخفف Fused Filament Fabrication که به وسیله قرار گرفتن لایه های پلاستیک ذوب شده  بر روی هم قزعه مورد نظر را می سازد. با این روش قطعات بسیاری که ساختار پیچیده ای دارند قابلیت پرینت سه بعدی را دارند.

چه مدت زمان طول می کشد تا یک جسم پرینت سه بعدی شود؟

مدت زمانی که طول می کشد تا یک جسم پرینت سه بعدی شود به اندازه قطعه و تنظیماتی که برای پرینت سه بعدی آن اعمال می کنید بستگی دارد. اجسام کوچک با اعمال تنظیمات کیفیت پایین کمتر از 10 دقیقه نیز آماده می شوند. ولی هنگامی که می خواهید یک جسم بزرگ را با تنطیمات کیفیت بالا پرینت سه بعدی کنید، چندین ساعت طول خواهد کشید. تنظیمات های پرینت سه بعدی مانند تعیین چگالی، ضخامت لایه ها، سرعت پرینت سه بعدی و… تاثیر مستقیم بر روی زمان پرینت سه بعدی دارند.

از چه موادی می توان برای پرینت سه بعدی استفاده کرد؟

فیلامنت
فیلامنت

در حال حاضر دو نوع ماده PLA و ABS بیش از سایر مواد موجود در بازار در زمینه پرینتر سه بعدی استفاده می شود. توصیخمی شود افرادی که در زمینه پرینت سه بعدی تازه کار هستند با PLA شروع کنند به خاظر اینکه پرینت سه بعدی با آن بسیار آسان است و لازم به دانسته ها یا تجربیات زیادی ندارد. برای پرینت سه بعدی با فیلامنت ABS (به متریال های پرینت سه بعدی اصطلاحا فیلامنت گویند) لازم است دستکاه پرینتر سه بعدی دارای هیت بد باشد و هیت بد آن روشن باشد به این خاطر که ماده ABS پس از سرد شدن جمع می شود و قطعه مورد نظر شما تغییر شکل می دهد.

به غیر از موارد بالا به خاطر باز بودن تنظیمات فیلامنت های پرینت سه بعدی چه از لحاظ نرم افزاری و چه از لحاظ سخت افزاری می توانید از مواد دیگری نظیر Wood ، Nylon ، Petg و … که در بازار موجود می باشند استفاده کنید ولی باید طرز پرینت سه بعدی با این متریال ها را به خوبی بدانید و پرینت سه بعدی با هر کدام از این متریال ها تجریات خاص خود را نیاز دارد.

1 Comment

خوردگی فیلامنت (زدگی) و کش آمدن آن ها | پرینت سه بعدی، پرینتر سه بعدی اصفهان

[…] رشته هایی که “stripped” هستند، اشاره می کنند، زیرا اکسترودر برای کارکرد صحیح، بسیار پلاستیکی شده است. اگر این […]

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.