متریال فیبر کربن پر شده

متریال فیبر کربن پر شده

متریال فیبر کربن پر شده

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران وبسایت rayan3d. در این مطلب از  سری مطالب معرفی متریال های پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا متریال فیبر کربن را معرفی کنیم. و در مورد خصوصیات فیزیکی ، کاربرد ها و همچنین معایب و مزایا و مشکلات کار با آن صحبت کنیم.

اینکه این ماده خود به تنهایی به کار نمی رود و برای دادن استحکام به سایر متریال ها می باشد. که به آن ها به اصلاح متریال پایه و به متریال فیبر کربن، متریال افزوده می گویند. و تغیراتی که باید در سخت افزار مورد استفاده داد به چه صورت می باشد.

متریال فیبر کربن

متریال فیبر کربن
متریال فیبر کربن

فیلامنت های متریال فیبر کربن دارای الیاف کوتاه هستند که به یک ماده پایه PLA یا ABS تزریق می شوند تا به افزایش قدرت و سختی آن کمک کنند.

بررسی اجمالی

فیلامنت های متریال فیبر کربن از الیاف کوچک استفاده می کنند که به مواد پایه تزریق می شوند تا خواص این ماده را بهبود بخشد. چند فیلامنت محبوب را می توان با پر کردن فیبر کربن از جمله PLA، PETG، نایلون، ABS و پلی کربنات خریداری کرد. این فیبرها بسیار قوی هستند و موجب افزایش قدرت و سختی فیلامنت ها می شوند. این بدان معنی است که قطعات چاپ شده 3D بسیار سبک تر و پایدار تر خواهند بود، زیرا الیاف به هنگام خنک شدن باعث جلوگیری از انقباض قظعه می شوند.

تنظیمات چاپ مانند دمای چاپ ، سرعت، چسبندگی بستر و میزان اکستروژن بسیار شبیه به تنظیمات معمولی مورد استفاده برای مواد پایه ای است که الیاف به آنها اضافه شده است (برای مثال تنظیمات PLA می تواند نقطه شروع خوبی برای فیبر کربنی مبتنی بر PLA باشد). با این حال، با توجه به فیبر های اضافه شده، احتمال انسداد توسط این مواد تخصصی زیاد است و می توان از سخت افزار ویژه ای برای جلوگیری از آسیب رساندن به چاپگر استفاده کرد.

مزایا

  • افزایش قدرت و سختی
  • ثبات بسیار خوب
  • وزن سبک

معایب

  • ساینده و نیاز به نازل فولاد سخت است
  • افزایش قطره شدن در هنگام چاپ
  • افزایش شکنندگی رشته
  • گرایش بیشتر به مسدود کردن

مورد نیاز سخت افزار

رشته های پر شده از متریال فیبر کربن همان نیازمندی ها را دارا است که رشته های پایه که به آن ها تزریق می شود دارند. الزامات سخت افزار ذکر شده در زیر برای فیبر کربن پر شده با فیلامنت PLA می باشد.

بستر

دما: 45-60 درجه سانتی گراد
تخت سفارشی اختیاری
محفظه مورد نیاز نیست

سطح ساخت

نوار پینتر
PEI
پلیت شیشه ای
چسب ماتیکی

اکسترودر

دما: 200-230 درجه سانتی گراد
نیاز به نازل فولاد سخت مقاوم در برابر سایش

خنک کننده

بخش خنک کننده مورد نیاز است

بهترین راهنمایی ها

فیبر کربن
فیبر کربن

این راهنمایی ها به شما کمک می کند شانس مشکلات مربوط به چاپ 3D معمولی مربوط به فیلامنت های پر شده از فیبر کربن مانند مسدود شدن نازل را کاهش دهید.

ارتقا به نازل فولاد سخت

الیاف کربنی در این رشته ها می توانند بسیار ساینده باشند. در بسیاری از موارد، الیاف کربن در واقع سخت تر از نازل های برنجی است که در اکثر چاپگرهای 3D استفاده می شود، بنابراین تلاش برای چاپ این مواد با یک نازل عادی می تواند به چاپگر آسیب برساند. در عوض، برنامه ریزی برای ارتقاء به یک فولاد سخت مهم است. این عناصر می توانند در مقابل اضافه شدن پوشش از فیبر ها مقاوم باشند، اما همچنان تمایل به حرارت کمتر از همتایان برنجی دارند.

ممکن است نیاز باشد دمای اکسترودر را تا 40 درجه داغ تر از حد معمول تنظیم کنید، که همچنین به کاهش احتمال انسداد کمک می کند. کاهش سرعت فن نیز می تواند برای جلوگیری از مسائل حرارتی با نازل فولاد مفید باشد.

تنظیمات بازپخش را برای اجتناب از مسدود شدن تنظیم کنید

از آنجاییکه فیلامنت پر از الیاف کوچک است که نمیتواند ذوب شوند، احتمال مسدود شدن نازل بیش از مواد پایه افزایش می یابد. ما توصیه می کنیم که فاصله رانشگری (retraction) خود را کاهش داده و یا همه را از بین ببرید، زیرا retraction می تواند تغییر ایجاد یک فیبر در داخل مجموعه اکسترودر را افزایش دهد.

اگر می خواهید تعداد بازخوانی هایی که انجام می شود به حداقل برسد، Simplify3D دارای یک تنظیم بسیار مفید است که در واقع مسیر سفر اکسترودر را در درون قطعه قرار می دهد تا به retraction نیازی نباشد. شما می توانید این تنظیم را با روشن کردن گزینه “اavoid crossing outline for travel movements” در زبانه تنظیمات پیشرفته فعال کنید.

سرعت چاپ را برای نتایج مداوم کاهش دهید

استفاده از سرعت چاپ کمتری می تواند مزایای زیادی برای مواد پر شده با فیبر کربن داشته باشد، زیرا اکسترودر تحت استرس کمتر قرار می گیرد. و شانس بیشتری برای جلوگیری از ایجاد لخته های کوچک ( اگر آنها شروع به تشکیل شدن کنند) در نازل وجود دارد. سعی کنید سرعت چاپ خود را به 25-50٪ کاهش دهید.

تا ببینید کدام مقدار برای نام تجاری خاصی از پلاستیک مناسب است. اگر بعد از این تغییرات همچنان مشکل باقی باشد. ما یک بخش کلی در راهنمای کیفیت چاپ اختصاص داده شده به این موضوع داریم. که شامل چندین نکته برای کمک به رفع این مشکل است. نحوه رفع مشکل اکسترودر مسدود شده.

استفاده از مسیر هدایت شده فیلامنت

فیبرهای پر شده از متریال فیبر کربن تمایل دارند نسبت به فیلامنت های پایه شکننده تر باشند. و اگر از طریق گوشه های تنگ رد شوند، به راحتی شلیک می کنند یا در لبه های تیز از قاب چاپگر قرار می گیرند. اطمینان حاصل کنید که کل مسیر رشته ای، از قوطی به نازل، فقط شامل منحنی های ملایم است، بدون چرخش های تیز و یا مناطق که در آن رشته را در امتداد یک سطح می کشد.

با استفاده از یک لوله هدایت PTFE یا اطمینان از اینکه رول رشته در یک مکان استراتژیک نسبت به اکسترودر قرار دارد می توان به کاهش احتمال ریزش رشته کمک کرد.

الیاف فیبر کربن
الیاف فیبر کربن

راهنمایی های حرفه ای

در نازل هایی با قطرهای بزرگتر (0.5 میلیمتر یا بیشتر) احتمال خیلی کمی برای مسدود شدن وجود دارد. زیرا فیبرها از طریق سوراخ نازل بزرگتر بسیار راحت تر رد می شوند. اگر پس از چاپ اولین لایه یا دو لایه به نظر می رسد که نازل به درستی بسته نمی شود. سعی کنید ارتفاع لایه اول را افزایش دهید. اگر نازل خیلی نزدیک به تخت باشد، در هنگام چاپ این لایه ها باعث افزایش فشار بازگشتی می شود. که می تواند باعث ایجاد الیاف و مسدود شدن موقت نازل شود.

شروع به کار با فیبر کربن پر شده

برای این مواد تخصصی، بسیاری از برنامه های منحصر به فرد وجود دارد. ما چند راهنمایی زیر را برای کمک به شروع کار شما وارد آورده ایم.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.