بهداشت و ایمنی پرینت سه بعدی

بهداشت و ایمنی پرینت سه بعدی

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران وبسایت rayan3d. در این مطلب از  پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا در مورد بهداشت و ایمنی پرینت سه بعدی و پرینتر های سه بعدی صحبت کنیم. اینکه مواد مورد استفاده در پرینترها و مواد استفاده برای چاپ سه بعدی چه مضرات و مخاطراتی دارند و عموامل ایمنی کار با آن ها چگونه است.

موارد مطرح در بهداشت و ایمنی پرینت سه بعدی

تحقیقات در زمینه بهداشت و ایمنی پرینت سه بعدی به علت گسترش اخیر دستگاه های چاپ سه بعدی یک زمینه جدید و در حال توسعه است. در سال 2017، آژانس اروپا برای ایمنی و بهداشت در محل کار، یک مقاله با مبحث پروسه ها و مواد مورد استفاده در چاپ سه بعدی، پیامدهای بالقوه این فناوری برای ایمنی و بهداشت شغلی و راه های کنترل مخاطرات بالقوه آن  منتشر کرد.

بیشتر نگرانی ها شامل تماس با گاز و مواد، به ویژه نانومواد، دست زدن به مواد، الکتریسیته ساکن، قطعات متحرک و فشار است.

 

یک موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) مطالعه ذرات ریخته گری شده از یک رشته فیبر نوری را به مدت چند دقیقه پس از چاپ آغاز کرد که بعد از100 دقیقه پس از پایان چاپ به سطح پایه بازگشت.  تابش ها از پرینتر های فیلامنتی می تواند شامل تعداد زیاد ذرات ultrafine و ترکیبات آلی فرار (VOCs) باشد.

گازهای سمی

سمی بودن گازهای منتشر شده به دلیل تفاوت در اندازه، خواص شیمیایی و مقدار ذرات منتشر شده متفاوت است.  قرار گرفتن بیش از حد  در معرض VOCs می تواند منجر به سوزش چشم، بینی و گلو، سردرد، از دست دادن هماهنگی و حالت تهوع و در برخی از تابش های شیمیایی در چاپگرهای فیلامنتی  نیز به آسم مرتبط است.

نانوذرات

بر اساس مطالعات حیوانی، نانولوله های کربنی و نانو فیبرهای کربنی که گاهی در چاپ رشته های هیبریدی استفاده می شوند، می توانند در با تغییر در اندازه نانوذرات، اثرات ریوی شامل التهاب، گرانولوم و فیبروز ریوی را ایجاد کنند.

انتشار نانوذرات کربن  و فرایندهای استفاده از فلزات پودری  بسیار قابل احتراق هستند و خطر انفجار گرد و غبار را افزایش می دهند . حداقل یک مورد از آسیب شدید از انفجار مربوط به پودرهای فلزی مورد استفاده برای چاپ رشته های هیبریدی ذکر شده است.  دیگر نگرانی های بهداشت عمومی و ایمنی شامل سطح گرم لامپ های UV و بلوک های چاپی، ولتاژ بالا، اشعه ماوراء بنفش از لامپ های UV و پتانسیل آسیب مکانیکی در قطعات متحرک است.

موارد ایمنی در مواجه با عوامل مضر

مشکلات مورد توجه در گزارش NIOSH را می توان با روش های زیر کاهش داد:

استفاده از پوشش های تولید کننده و پوشش کامل، استفاده از تهویه مناسب، دور نگه داشتن کارکنان از چاپگر، استفاده از تهویه، خنک کردن چاپگر در صورت مسدود بودن و استفاده از پرینتر های کم و فیبر.  تجهیزات حفاظتی شخصی بعنوان روش کمترین کنترل مطلوب شناخته شده است که تنها می تواند برای افزودن حفاظت بیشتر در ترکیب با حفاظت انتشار تصویب شده مورد استفاده قرار گیرد.

توصیه های ایمنی بعد از پرینت قطعه

همچنین بعد از اینکه یک قطعه چاپ شد، خطرهای سلامتی و ایمنی نیز وجود دارد. این فعالیت های بعد از پردازش می تواند شامل حمام های شیمیایی، سیقل کردن، پولیش زدن، یا قرار گرفتن در معرض بخار برای تصفیه پایانی سطح، و همچنین تکنیک های تولیدی کم هزینه مانند حفاری، فرزکاری یا تبدیل یا تغییر هندسه چاپ شده است.

هر تکنیکی که مواد را از بخش چاپی حذف می کند، ممکن است ذراتی را  ایجاد کند که می توانند در معرض استنشاق باشد و یا باعث صدمه به چشم شوند. که در صورت استفاده مناسب از تجهیزات حفاظتی شخصی، مانند ماسک ها یا عینک ایمنی، می توان در برابر آن محافظت شد.

حمام های سوزاننده اغلب برای حل کردن مواد پشتیبانی شده مورد استفاده برخی از چاپگرهای 3D استفاده می شود که به آنها امکان چاپ اشکال پیچیده تر را می دهد. این حمام ها نیاز به تجهیزات حفاظتی شخصی برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست در معرض این مواد را دارند.

مقررات بهداشتی

اگر چه ممکن است محدودیت های شغلی خاص برای چاپگرهای چاپگر سه بعدی وجود نداشته باشد، برخی مواد منبع مورد استفاده در چاپ سه بعدی، مانند نانوکامپوزیت کربن و نانولوله های کربنی، محدودیت های شغلی را برای  اندازه نانوذرات ایجاد کرده اند.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.