اکستروژن ناهمگن در پرینت سه بعدی

اکستروژن ناهمگن در پرینت سه بعدی

اکستروژن ناهمگن در پرینت سه بعدی

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران عزیز. در این مطلب از  سری مطالب مشکلات کار با پرینتر های سه بعدی پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا مشکل اکستروژن ناهمگن در پرینت سه بعدی را معرفی کنیم. و در مورد دلایل ایجاد این مشکل و نحوه رفع آن ها صحبت کنیم. که عامل اصلی این مشکلات  تنطیمات نادرست و مسائل مکانیکی است.

اکستروژن ناهمگن

اکستروژن ناهمگن
اکستروژن ناهمگن

برای اینکه چاپگر شما قادر به ایجاد قطعات دقیق یاشد، باید بتواند مقدار ثابتی از پلاستیک را به طور پیوسته اکسترود کند. اگر این اکستروژن در قسمت های مختلف چاپ شما متفاوت باشد، بر کیفیت نهایی چاپ تاثیر می گذارد. اکستروژن ناهمگن معمولا می تواند با تماشای چاپگر خود دقیقا همانطور که درحال چاپ کردن است شناسایی شود.

به عنوان مثال، اگر چاپگر یک خط مستقیم 20 میلیمتر را چاپ می کند، اما متوجه می شوید که اکستروژن به نظر می رسد به اندازه ی کثیف است یا به نظر می رسد در اندازه های مختلف متفاوت است، و شما احتمالا این موضوع را تجربه کنید. ما شایع ترین علل اکستروژن ناهمگن را خلاصه کرده ایم و توضیح داده ایم که چگونه می توان هر یک از آنها را مورد بررسی قرار داد.

فیلامنت گیر کرده یا پیچیده شده است

اولین چیزی که باید بررسی کنید رول پلاستیکی است که چاپگر شما را تغذیه می کند. شما باید اطمینان حاصل کنید که این رول قادر به چرخش آزادانه است و پلاستیک به راحتی از چرخش آن آزاد می شود. اگر فیلامنت ای گیر کند، یا رول دارای مقاومت بیش از حد به چرخش آزاد باشد، این روی یکسان بودن میزان پلاستیک اکسترود شده تاثیر خواهد گذاشت.

اگر چاپگر شما شامل یک لوله Bowden (یک لوله توخالی کوچکی است که فیلامنت ها از طریق آن عبور می کنند)باشد ، همچنین باید مطمئن شوید که فیلامنت ها به راحتی می توانند از طریق این لوله بدون مقاومت زیاد حرکت کنند. اگر مقاومت در لوله زیاد باشد، ممکن است نیاز باشد که لوله را تمیز کنید یا یک روانکاری را داخل لوله انجام دهید.

گرفتگی اکسترودر

اکستروژن نامتجانس
اکستروژن نامتجانس

اگر فیلامنت ها گیر نکرده نباشند و به راحتی بتوانند در اکسترودر حرکت کنند، پس چیزی که برای بررسی وجود دارد نازل است. ممکن است که برخی از قطعات کوچک یا پلاستیک خارجی داخل نازل وجود داشته باشد که از اکستروژن مناسب جلوگیری می کند. یک روش آسان برای بررسی این است که از کنترل پنل ماشین Simplify3D به صورت دستی مقداری از پلاستیک از نازل را اکسترود کنید.

تماشا کنید تا اطمینان حاصل کنید که پلاستیک اکسترود شده به طور مساوی و هموار است. اگر مشکلی را متوجه شدید، ممکن است لازم باشد نازل را تمیز کنید. لطفا دستورالعمل های خود را در مورد چگونگی تمیز کردن داخل نازل را از سازنده بخواهید.

ارتفاع لایه بسیار کم

اگر فیلامنت ها به طور آزاد حرکت میکنند و اکسترودر مسدود نشده باشد، ممکن است مفید باشد که چند تنظیمات را در Simplify3D بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر شما در حال تلاش برای چاپ در یک ارتفاع بسیار پایین از لایه، مانند 0.01 میلی متر باشید، فضای کافی برای پلاستیک برای خروج از نازل وجود ندارد.

این شکاف در زیر نازل فقط 0.01 میلی متر بلند است، به این معنی که پلاستیک ممکن است زمان دشواری خروج از اکسترودر داشته باشد. دو بار چک کنید تا مطمئن شوید که شما از ارتفاع مناسب برای چاپگر خود استفاده می کنید. شما می توانید این تنظیم را با کلیک بر روی «ویرایش تنظیمات فرآیند» و انتخاب زبانه لایه مشاهده کنید.

اگر شما در یک ارتفاع بسیار کم از لایه چاپ می کنید، سعی کنید مقدار آن را افزایش دهید تا ببینید آیا مشکل از بین می رود یا نه.

اکسترود ناهمگن
اکسترود ناهمگن

عرض اکستروژن نادرست

تنظیم دیگری برای بررسی در Simplify3D، عرض اکستروژن است که برای اکسترودر خود تعیین کرده اید. شما می توانید این تنظیم را با کلیک بر روی “ویرایش تنظیمات فرایند” و رفتن به برگه اکسترودر پیدا کنید. هر اکسترودر می تواند عرض اکستروژن منحصر به فرد خود داشته باشد، بنابراین مطمئن شوید که اکسترود مناسب را از لیست سمت چپ برای مشاهده تنظیمات آن اکسترودر خاص انتخاب کنید.

اگر عرض اکستروژن به طور قابل توجهی کوچکتر از قطر نازل شما باشد، ممکن است باعث مسدود شدن اکستروژن شود. به عنوان یک قاعده کلی، عرض اکستروژن باید بین 100 تا 150٪ قطر نازل باشد. اگر عرض اکستروژن شما خیلی پایین تر از قطر نازل (مثلا عرض اکستروژن 0.2 میلی متر برای یک نازل 0.4 میلیمتر) باشد، اکسترودر شما قادر نخواهد بود یک جریان ثابت فیلامنت را تغذیه کند.

کیفیت پایین فیلامنت

یکی از شایع ترین علل اکستروژن ناهمگن که هنوز ذکر نشده، کیفیت فیلامنت هایی است که شما با آن چاپ می کنید. فیلامنت های با کیفیت پایین ممکن است دارای افزودنی های اضافی باشد که بر پایداری پلاستیک تاثیر می گذارد. دیگران ممکن است دارای قطر نازک فیلامنت ای باشند که باعث اکستروژن نامتجانس نیز خواهد شد. در نهایت، بسیاری از پلاستیک ها تمایل دارند تا با گذشت زمان تنزل پیدا کنند.

به عنوان مثال، PLA تمایل دارد که رطوبت را از هوا جذب کند، و در طول زمان، کیفیت چاپ کاهش می یابد. به همین دلیل است که بسیاری از بسته های پلاستیکی شامل یک ماده خشک کننده در بسته بندی برای کمک به حذف هر رطوبت از قرقره است. اگر شما فکر می کنید فیلامنت هایتان ممکن است عامل خطا باشند، سعی کنید از یک قرقره جدید، باز نشده، با کیفیت بالا برای دیدن برطرف شدن مشکل استفاده کنید.

مشکلات مکانیکی اکسترودر

ناهمگن بودن اکستروژن
ناهمگن بودن اکستروژن

اگر همه موارد فوق را چک کرده اید و هنوز با اکستروژن ناهمگن مشکل دارید، ممکن است بخواهید اکسترودر خود چک کنید و ببینید که آیا مشکل مکانیکی دارد یا نه. به عنوان مثال، اکثر اکسترودرها از یک چرخ دنده با دندان های تیز استفاده می کنند که به رشته ها نیش می زنند. این اجازه می دهد تا اکسترودربه راحتی فیلامنت را به عقب و جلو حرکت دهد.

این اکسترودرها معمولا شامل تنظیماتی می شوند که دنده ی درایو را به فیلامت فشار می دهد. اگر این تنظیم خیلی سست باشد، دندان های دنده درایو به اندازه کافی به فیلامت ها نمی رسد، و بر توانایی اکسترودر برای کنترل دقیق موقعیت رشته تاثیر می گذارد. با سازنده خود چک کنید که آیا چاپگر شما یک تنظیم مشابه دارد یا نه.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.