انحنا دار شدن قطعه در پرینت سه بعدی

انحنا دار شدن قطعه در پرینت سه بعدی

انحنا دار شدن قطعه در پرینت سه بعدی

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران عزیز. در این مطلب از  سری مطالب مشکلات کار با پرینتر های سه بعدی پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا مشکل انحنا دار شدن قطعه در پرینت سه بعدی را معرفی کنیم. و در مورد دلایل ایجاد این مشکل و نحوه رفع آن ها صحبت کنیم. که عامل اصلی این مشکلات  انقباض پلاستیک در دمای پایین است.

انحنا دار شدن قطعه

انحنا دار شدن قطعه سه بعدی
انحنا دار شدن قطعه سه بعدی

اگر انحنا دار شدن در هنگام چاپ مدل های بزرگتر برای شما اتفاق می افتد، ممکن است شروع متوجه شوید که حتی اگر چند لایه اول از قطعه خود را با موفقیت روی بستر چاپ کرده و بچسبانید، بعد از آن شروع به چرخش و تغییر شکل می کند. این پیچش یا انحنا دار شدن می تواند بسیار شدید باشد که در واقع بخشی از مدل شما را از تخت جدا کند و ممکن است کل چاپ را نابود کند.

این امر زمانی معمول است که قطعات بسیار زیاد یا بسیار طولانی با مواد با درجه حرارت بالا مثل ABS تولید شود. دلیل اصلی این مشکل این واقعیت است که پلاستیکی آن را سرد می کند. به عنوان مثال، اگر بخشی از ABS را در 230 درجه سانتیگراد چاپ کردید و سپس آن را به دمای اتاق خنک کردید، تقریبا 1.5٪ کاهش حجم دارید.

برای بسیاری از قطعات بزرگ، این می تواند به چند میلی متر انقباض معادل باشد! همانطور که چاپ پیش می رود ، هر یک از لایه های متوالی، کمی بیشتر تغییر می کنند تا تمام قسمت آن از تخت جدا شود. این می تواند یک مسئله چالش برانگیز برای حل باشد، اما ما چندین پیشنهاد مفید برای شروع کار برای حل مشکل شما داریم.

استفاده از یک تخت گرمایشی

بسیاری از ماشین ها با یک تخت گرمایشی مجهز شده اند که می توانند دمای لایه های زیرین را در طول چاپ حفظ کنند. برای مواد از قبیل ABS، شارژ دمای گرم به دمای 100 تا 120 درجه سانتیگراد معمول است، که به طور قابل توجهی میزان انقباض پلاستیک را در این لایه ها کاهش می دهد.

برای تنظیم درجه حرارت تخت گرم خود، بر روی “ویرایش تنظیمات فرایند” کلیک کنید، تب دما را انتخاب کنید، و سپس تخت گرم خود را از لیست در سمت چپ انتخاب کنید. شما می توانید با دوبار کلیک کردن روی تنظیم درجه حرارت مقدارآن را ویرایش کنید.

انحنا دار شدن
انحنا دار شدن

غیرفعال کردن فن خنک کننده

در حال حاضر، شما احتمالا متوجه شده اید که خنک کننده می تواند یک مشکل اساسی برای قطعاتی باشد که تمایل به پیچش و انحنا دارند. به همین دلیل، بسیاری از کاربران ترجیح می دهند هنگام چاپ با موادی مانند ABS هر گونه خنک کننده خارجی را به طور کامل غیرفعال کنند.

این اجازه می دهد تا تمام لایه ها برای مدت زمان طولانی تر گرم شوند و شانس موفقیت شما را افزایش دهند. شما می توانید تنظیمات سرعت فن خود را با کلیک بر روی زبانه Cooling در تنظیمات روند کار در Simplify3D را وبرایش کنید.

از محفظه گرم شده استفاده کنید

در حالی که یک تختخواب گرم میتواند لایه های پایینتر قطعه را گرم نگه دارد، ممکن است هنگامی که شروع به چاپ اشیای بلندتر و بلندتر کنید نیاز باشد تا لایه های بالایی آن را نیز گرم نگه دارید. در این وضعیت، ممکن است مفید باشد که چاپگر خود را داخل محفظه قرار دهید که می تواند دمای کل حجم ساخت را تنظیم کند.

بعضی از ماشین ها ممکن است قبلا شامل محوطه خارجی به طور خاص به این دلیل باشند. اگر دستگاه شما دارای یک محفظه گرم است، اطمینان حاصل کنید که در طول چاپ، درب را بسته نگه دارید، که گرما را از خارج نشود.

پیچش و انحنا در لبه پرینت سه بعدی
پیچش و انحنا در لبه پرینت سه بعدی

حاشیه ها و پایه ها

اگر قبلا همه پیشنهادات دیگر را امتحان کرده اید، اما بخش هایی از قطعه شما هنوز در حن چاپ دچار انحنا شده اند، سپس شما می توانید چاپ با حاشیه ها و پایه ها (Brims and Rafts) را امتحان کنید. این ویژگی ها حاشیه ها را حفظ می کند و ممکن است کوچکتر شوند، زیرا معمولا تنها چند لایه بلند هستند. اگر میخواهید درباره این گزینه ها بیشتر بدانید، لطفا آموزش ما در مورد Rafts، Skirts و Brims را بخوانید.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.