مسدود شدن یا گرفتگی اکسترودر (نازل)

مسدود شدن یا گرفتگی اکسترودر (نازل)

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران عزیز. در این مطلب از  سری مطالب مشکلات کار با پرینتر های سه بعدی پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا مشکل مسدود شدن یا گرفتگی اکسترودر  در پرینت سه بعدی را معرفی کنیم. و در مورد دلایل ایجاد این مشکل و نحوه رفع آن صحبت کنیم.

مسدود شدن یا گرفتگی اکسترودر

گرفتگی اکسترودر
گرفتگی اکسترودر

چاپگر 3D شما باید در طول عمر آن چندین کیلوگرم پلاستیک را ذوب و اکسترود کند. برای ایجاد قطعات پیچیده تر، همه این پلاستیک ها باید از یک سوراخ کوچک که فقط به بزرگی یک دانه است، از اکسترودر خارج شوند. ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که در این فرآیند اشتباه رخ دهد و اکسترودر دیگر قادر به فشار دادن پلاستیک از طریق نازل نباشد و این امری اجتناب ناپذیر است.

این گرفتگی و لخته شدن معمولا به دلیل چیزی در داخل نازل است که پلاستیکی را از آزاد کردن اکسترود منع می کند. در حالی که این اولین باری است که اتفاق برای شما می افتد، ما از طریق چندین مرحله عیب یابی آسان می توانیم به شما کمک کنیم تا نازل های آسیب دیدهخود را تعمیر و درست کنید.

مسدود شدن نازل
مسدود شدن نازل

فیلامنت را به صورت دستی به درون اکسترودر فشار دهید

یکی از اولین چیزهایی که می بایست امتحان کنید این است که به صورت دستی فیلامنت را به سمت اکسترودر فشار دهید. پانل كنترل ماشین Simplify3D را باز كنيد و اکسترودر خود را به درجه حرارت مناسب پلاستيك خود برسانید. بعد از برگه کنترل Jog برای اکسترودر مقدار کمی از پلاستیک استفاده کنید، به عنوان مثال، 10mm.

همانطور که موتور اکسترودر چرخش دارد، به راحتی از دستان خود برای کمک به فشار دادن فیلامنت به اکسترودر استفاده کنید. در بسیاری از موارد این نیرو اضافه شده به اندازه کافی برای پیش راندن فیلامنت ها از منطقه مشکل مناسب است.

فیلامنت را بارگیری کنید

اگر فیلامنت هنوز حرکت نمی نکند، چیزی که باید انجام دهید این است که فیلامنت را آزاد کنید. اطمینان حاصل کنید که اکسترودر به دمای مناسب گرم می شود و سپس از پانل کنترل پنل ماشین Simplify3D استفاده کنید تا فیلامنت را از اکسترودر خارج کنید. همانطور که قبلا اشاره شد، اگر فیلامنت در حال حرکت نباشد، ممکن است نیاز به اعمال نیروی اضافی داشته باشید.

هنگامی که فیلامنت برداشته شود، از یک جفت قیچی استفاده کنید تا قسمت ذوب شده یا آسیب دیده فیلامنت را از بین ببرد. سپس فیلامنت را دوباره بارگذاری کنید و ببینید آیا شما قادر به اکسترود فیلامنت جدیدی که سلام وبدون زدگی و خرابی هست، هستید یا نه؟

تمیز کردن نازل
تمیز کردن نازل

اگر شما نمیتوانید بخش جدیدی از پلاستیک را از طریق نازل اکسترود کنید، پس احتمالا لازم است قبل از انجام آن نازل را تمیز کنید. بسیاری از کاربران موفق به افزایش اکسترودر خود تا 100C شده اند. و پس از آن به طور دستی فیلامنت را به بیرون کشیده اند (امیدوارباشید که فیلامنت اکسترود شده همراه با هر ناخالصی و کثیفی ای که در داخل آن وجود دارد خارج شود!).

دیگران ترجیح می دهند از رشته ی ٍE از یک گیتار استفاده کنند تا مواد را از طریق نوک نازل به عقب بکشند. بسیاری از روش های دیگر وجود دارد و برای هر اکسترودر متفاوت است، بنابراین لطفا از تولید کننده چاپگر خود برای دستورالعمل های دقیق سوال کرده و سپس با دقت از آن ها استفاده کنید.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.