توضیح کامل gcode در پرینترهای سه بعدی قسمت2

توضیح کامل gcode در پرینترهای سه بعدی قسمت2

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران عزیز. در این مطلب از  سری مطالب آموزش های پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا ادامه مطالب فایل های gcode در نرم افزار Simplify3D را توضیح دهیم.َ

G1 – جابه جایی خطی در gcode

G1 - جابه جایی خطی در gcode
G1 – جابه جایی خطی در gcode

G1-Linear-Move-Example این دستور احتمالا 95٪ از فایل های gcode شما را تشکیل می دهد، بنابراین برای یادگیری مورد خوبی است! دستور G1 به پرینتر شما می گوید که در یک خط مستقیم به محل مشخص شده شما حرکت می کند. شما می توانید از این برای حرکت تنها یک محور یا چند محور در یک بار استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اکسترودر شما مانند هر محور دیگر کنترل می شود، بنابراین شما همچنین می توانید از این دستور برای خنثی کردن یا خروج فیلامنت از نازل استفاده کنید.

آرگومان ها:

از X، Y، یا Z استفاده کنید تا چاپگر را به موقعیتی که می خواهید منتقل کنید به چاپگر بگویید. به خاطر داشته باشید که این مقادیر از حالت موقعیت فعلی اطاعت می کنند، بنابراین می توانید آنها را با استفاده از مختصات مطلق یا نسبی مشخص کنید. اگر میخواهید اکسترودر را نیز حرکت دهید، مقدار E را در gcode وارد کنید. مقدار E مربوط به موقعیت رول فیلامنت شما است، بنابراین اگر شما محور E را به اندازه 10 میلیمتر حرکت دهید، این باعث می شود که 10 میلی متر از فیلامنت شما به نازل برسد.

از آنجا که قطر نازل معمولا خیلی کوچکتر از قطر رشته شما است، 10 میلی متر رشته با فشار دادن به نازل ممکن است یک اکستروژن ایجاد کند که صدها میلیمتر طول دارد! به همین دلیل، مقادیر E که شما در فایل خود مشاهده می کنید، نسبتا با مقادیر X، Y و Z بسیار کم است. در نهایت شما می توانید از مقدار F استفاده کنید تا به چاپگر بگویید از چه سرعتی برای حرکت استفاده شود. این سرعت همیشه باید در واحد mm / min مشخص شود، بنابراین حتی اگر شما در mm / s از نرم افزار برش خود استفاده می کنید، هر زمان که یک فرمان را به طور مستقیم به چاپگر می فرستید، از mm / min استفاده کنید.

اکثر چاپگر ها از مختصات “sticky” پشتیبانی می کنند، بدین معنا که فقط باید مشخصه های محورهایی را که میخواهید حرکت کنید مشخص کنید. بنابراین اگر فقط می خواستید محور Z را حرکت دهید، فقط می توان گفت که آرگومان Z وجود دارد و همچنین یک مقدار F برای تعریف سرعت است.

استفاده از مثال:

G1 X0 Y0 F2400؛ حرکت به موقعیت X = 0 Y = 0 روی بستر با سرعت 2400 میلیمتر در دقیقه
G1 Z10 F1200؛ زاویه Z را به Z = 10 میلی متر در سرعت کم 1200 میلیمتر در دقیقه حرکت دهید
G1 X30 E10 F1800؛ فشار میلیمتری فیلامنت به داخل نازل در حالی که همزمان به سمت X = 30 حرکت می کند

G92 – موقعیت فعلی را تنظیم کنید

از این دستور برای تنظیم موقعیت فعلی محورهای خود استفاده کنید. این می تواند مفید باشد اگر شما مایل به تغییر یا جابجایی محل یکی از محورهای خود باشید. یکی از رایج ترین استفاده ها برای این دستور، در واقع با محور E شما است (موقعیت فیلامنت). شما می توانید موقعیت رشته فعلی را به سرعت تغییر دهید تا تمام دستورات بعدی در حال حاضر نسبت به این مقدار جدید باشد.استفاده از این معمولا در ابتدای هر لایه یا درست قبل از دستور اول یا retraction معمول است.

Arguments:

مختصات مطلق را برای هر محور که میخواهید بازنویسی کنید مشخص کنید. شما می توانید X، Y، Z و E محور را در gcode وارد کنید. اگر یکی از این محورها را در دستور gcode نگذارید، موقعیت بدون تغییر باقی خواهد ماند.

استفاده از مثال:

G92 E0 ; set the current filament position to E=0
G1 E10 F800 ; extrude 10mm of filament

M104 و M109 – دستورات گرمایش اکسترودر

M104 و M109 - دستورات گرمایش اکسترودر
M104 و M109 – دستورات گرمایش اکسترودر

LCD-Temperature-Readout از این دستورات gcode برای تنظیم دمای اکسترودر استفاده کنید. دستور M104 گرمای اکسترودر را شروع می کند، اما پس از آن اجازه می دهد تا دستورات دیگر را بلافاصله اجرا کنید. فرمان M109 در صورتی که قبل از هر دستور دیگری اجرا شود، انتظار می رود که دما مورد نظر رسیده باشد. به همین دلیل، شما اغلب M109 را در بالای فایل های SimCity3D خود مشاهده خواهید کرد، زیرا این اجازه می دهد تا اکسترودر قبل از شروع چاپ به درجه حرارت لازم برسد.

در حالی که اکثر ماشین ها از M104 و M109 استفاده می کنند، برخی از نرم افزارهای کاربردی ممکن است از دستورات کمی متفاوت تر استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر شما از دستگاهی استفاده می کنید که فایل های x3g را می خواند، می توانید از دستور M133 برای تثبیت اکسترودر خود به جای M109 استفاده کنید. اگر از دستگاهی استفاده می کنید که یک نوع از نرم افزارهای FlashForge Dreamer یا Dremel را اجرا می کند، می خواهید از دستور M6 برای تثبیت اکسترودر خود استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از ابزار> پیکربندی Firmware پیکربندی کنید که کدام نوع سیستم عامل را شما در Simplify3D استفاده می کنید.

Arguments:

مقدار S درجه حرارت اکسترودر را در درجه سانتیگراد مشخص می کند. مقدار T اگر می توانید بیش از یک اکسترودر داشته باشید، می توانید از آن استفاده کنید، زیرا به شما اجازه می دهد تا مشخص کنید که چه مقدار دقیق اکسترودر شما می خواهید تنظیم کنید. اگر یک ماشین اکستروژن دوگانه دارید، معمولا T0 اکسترودر سمت راست است و T1 اکسترودر سمت چپ است. اگر شما فقط یک دستگاه اکسترودر تنها دارید، به طور معمول می توانید پارامتر T را کاملا حذف کنید.

استفاده از مثال:

M104 S190 T0 ; start heating T0 to 190 degrees Celsius
G28 X0 ; home the X axis while the extruder is still heating
M109 S190 T0 ; wait for T0 to reach 190 degrees before continuing with any other commands

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.