رشته شدن یا ایجاد تار و رشته در پرینت سه بعدی

رشته شدن و قطره شدن

رشته شدن یا ایجاد تار و رشته در پرینت سه بعدی

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران عزیز. در این مطلب از  سری مطالب مشکلات کار با پرینتر های سه بعدی پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا مشکل رشته شدن یا قطره شدن فیلامنت و ایجاد تار یا رشته در پرینت سه بعدی را معرفی کنیم. و در مورد دلایل ایجاد این مشکل و نحوه رفع آن صحبت کنیم.

رشته شدن یا قطره شدن

رشته شدن یا قطره شدن
رشته شدن یا قطره شدن

رشته شدن Stringing (یا به عبارت دیگر قطره شدن oozing) زمانی رخ می دهد که رشته های کوچک از پلاستیک در یک مدل چاپ شده 3D به جای گذاشته شده است. این به طور معمول به علت پلاستیکی است که از نازل خارج می شود، در حالی که اکسترودر به محل جدید حرکت می کند. خوشبختانه، در Simplify3D چندین تنظیم وجود دارد که می تواند حل این موضوع کمک کند. شایع ترین عاملی که برای مقابله با رشته شدن استفاده می شود، چیزی است که به عنوان retraction شناخته می شود.

تنظیمات retraction

اگر retraction فعال شود، زمانی که اکسترودر یک قسمت از مدل را چاپ می کند، رشته ها به عقب به نازل متصل می شوند تا به عنوان یک اقدام علیه رشته شدن عمل کنند. هنگام زمان شروع دوباره چاپ، رشته دوباره به نازل برگردانده می شود تا پلاستیک یک بار دیگر از نوک اکسترودر شروع شود. برای اطمینان از فعال بودن آن، روی «Edit Process Settings» کلیک کنید و روی برگه اکسترودر کلیک کنید. اطمینان حاصل کنید که گزینه retraction برای هر یک از اکسترودرهای شما فعال است. در بخش های زیر، ما درباره تنظیمات مهم retraction و همچنین چندین تنظیم دیگر که می توان برای مبارزه با رشته شدن استفاده کرد، مانند تنظیمات درجه حرارت اکسترودر بحث می کنیم.

فاصله retraction

مهمترین تنظیم retraction فاصله است. این تعیین می کند که چقدر پلاستیک از نازل خارج می شود. به طور کلی، پلاستیکی که از عقب نازل می آید، هنگامی که نازل در حال حرکت است ،کمتر احتمال دارد دچار رشته شدن شود. اکثر اکسترودرهای درایور- مستقیم فقط نیاز به فاصلهretraction 5/0 تا 2/0 میلیمتر دارند، در حالی که برخی از اکسترودرهای Bowden به علت فاصله طولانی بین چرخ دنده ی اکسترودر و نازل گرم نیاز به فاصله retraction تا 15 میلی متر دارند.

اگر با این مشکل در چاپ های خود روبرو شوید، سعی کنید فاصله ی retraction را تا 1 میلی متر افزایش دهید و دوباره آزمایش کنید تا ببینید آیا عملکرد بهبود می یابد یا نه.

ایجاد رشته در پزینت سه بعدی
ایجاد رشته در پزینت سه بعدی

سرعت retraction

تنظیم بعدی که باید بررسی کنید، سرعت retraction است. این تعیین می کند که فیلامنت با چه سرعتی از نازل اکسترود شود. اگر بیش از حد آهسته رانده شود، پلاستیک به آرامی از طریق نازل اکسترود می شود و ممکن است قبل از اینکه اکسترودر به مقصد جدیدش برسد، نشت کند. اگر به سرعت به رانده شود، رشته ها ممکن است از پلاستیک داغ داخل نازل جدا شوند یا حرکت سریع چرخ دنده ها حتی ممکن است قطعه های رشته شما را خرد کند.

معمولا یک نقطه مناسب در جایی بین 1200-6000 میلی متر در دقیقه (20-100 میلی متر بر ثانیه) وجود دارد که در آن retraction بهترین عملکرد را دارد. خوشبختانه، Simplify3D در حال حاضر بسیاری از پروفایل های از قبل تنظیم شده را ارائه می دهد که می تواند نقطه شروع ای را برای سرعت retraction به بهترین نحو ارائه دهد اما مقدار ایده آل می تواند بسته به نوع مواد مورد استفاده شما متفاوت باشد، بنابراین ممکن است بخواهید آزمایش کنید. تا ببینید اگر سرعت کاهش یابد ، مقدار رشته ای که می بینید را چقدر کاهش می دهد.

دما خیلی زیاد است

هنگامی که تنظیمات retraction خود را بررسی کرده اید، علت بعدی رشته شدن بیش از حد، دمای اکسترودر است. اگر دمای بیش از حد بالا باشد، چسبندگی پلاستیک در داخل نازل کمتر خواهد شد. و بسیار آسان تر از نازل خارج می شود. با این حال، اگر دمای خیلی پایین باشد، پلاستیک هنوز هم تا حدودی جامد است و از نازل خارج نخواهد شد. اگر احساس می کنید که تنظیمات صحیح retraction را دارید، اما هنوز هم با این مسائل مواجه می شوید، سعی کنید دمای اکسترودر خود را بین 5 تا 10 درجه کاهش دهید.

این می تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت چاپ نهایی داشته باشد. شما می توانید این تنظیمات را با کلیک بر روی «Edit Process Settings» و انتخاب برگه دما تنظیم کنید. اکسترودر خود را از لیست سمت چپ انتخاب کنید و سپس روی تنظیم درجه حرارت که می خواهید آن را ویرایش کنید دبل کلیک کنید.

وجود تار و رشته در قطعه پرینت شده
وجود تار و رشته در قطعه پرینت شده

حرکات بلند در فضاهای باز

همانطور که در بالا توضیح دادیم، رشته شدن زمانی اتفاق می افتد که اکسترودر بین دو مکان مختلف حرکت می کند، و در طی آن حرکت پلاستیک شروع به خروج از نازل می کند. طول این حرکت می تواند تاثیر بزرگی بر روی چگونگی ایجاد شدن آن داشته باشد. حرکت های کوتاه ممکن است به اندازه کافی سریع باشد که پلاستیک زمان لازم برای خروج از نازل را نداشته باشد. با این حال، حرکات طولانی خیلی بیشتر به ایجاد رشته ها می انجامد. خوشبختانه، Simplify3D دارای یک ویژگی بسیار مفید است که می تواند به کاهش طول این حرکات کمک کند.

این نرم افزار به اندازه کافی هوشمندانه است که می تواند مسیر سفر خود را به صورت خودکار تنظیم کند تا مطمئن شود نازل فاصله زیادی برای سفر در فضای باز نداشته باشد. در حقیقت، در بسیاری از موارد، نرم افزار ممکن است قادر به یافتن مسیر سفری است که ازعبور نازل از فضایی که کلا باز باشد اجتناب کند.! این به این معنی است که امکان ایجاد یک رشته وجود ندارد، زیرا نازل همیشه در بالای پلاستیک جامد قرار دارد و هرگز از قسمت خارج نمی شود.

برای استفاده از این ویژگی، بر روی زبانه پیشرفته کلیک کنید و گزینه “اAvoid crossing outline for travel movement” را فعال کنید.

سرعت حرکت

در نهایت، شما همچنین می توانید بیابید که افزایش سرعت حرکت دستگاه شما همچنین می تواند مقدار زمانی که اکسترودر می تواند در هنگام حرکت بین قطعات دچار رشته شدن شود را کاهش می دهد. شما می توانید با کلیک بر روی زبانه Speeds از تنظیمات فرایند خود، سرعت حرکت دستگاه خود را بررسی کنید.

سرعت حرکت جنبش X / Y نشان دهنده سرعت سفر به سوی طرفین است و اغلب به طور مستقیم به مقدار زمانی که اکسترودر در هوا می گذراند مربوط می شود. اگر دستگاه شما می تواند در سرعت های بالاتر حرکت کند، ممکن است متوجه شوید که افزایش این تنظیمات همچنین می تواند موجب کاهش رشته شدن بین قطعات شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.