جابه جایی لایه ها یا ناپیوستگی در پرینت سه بعدی

جابه جایی و شیفت لایه ها در پرینت سه بعدی

جابه جایی لایه ها یا ناپیوستگی در پرینت سه بعدی

بنام خدا و با سلام خدمت تمام کاربران عزیز. در این مطلب از  سری مطالب مشکلات کار با پرینتر های سه بعدی پرینت سه بعدی اصفهان و پرینتر سه بعدی اصفهان قصد داریم تا مشکل جابه جایی لایه ها  ( شیفت شیفت پیدا کردن) یا ناپیوستگی در پرینت سه بعدی را معرفی کنیم. و در مورد دلایل ایجاد این مشکل و نحوه رفع آن صحبت کنیم.

جابه جایی لایه ها یا ناپیوستگی

اکثر پرینترهای 3D از یک سیستم کنترل حلقه باز استفاده می کنند که راه فریبنده ای است که می گویند هیچ بازخوردی در مورد محل واقعی ابزار ندارند. چاپگر به سادگی تلاش می کند که toolhead را به یک مکان خاص منتقل کند و امیدوار است که به آنجا برسد. در بیشتر موارد، این کار خوب است، زیرا موتورهای پله ای که درایور چاپگر هستند بسیار قدرتمند هستند و بار قابل توجهی برای جلوگیری از حرکت ابزار وجود ندارد.

جابه جایی لایه ها یا ناپیوستگی
جابه جایی لایه ها یا ناپیوستگی

با این حال، اگر چیزی اشتباه پیش برود، چاپگر هیچ راهی برای شناسایی این مورد را ندارد. به عنوان مثال، اگر در هنگام چاپ روی چاپگر شما ضربه زده شدید وارد شود، ممکن است ابزار Toolhead را به موقعیت جدیدی منتقل کنید. این دستگاه هیچ بازخوردی برای شناسایی این ندارد، بنابراین فقط چاپ را همچنان ادامه می دهد، انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است اما کار پرینت شما دچار جابه جایی لایه ها یا ناپیوستگی شده است.

اگر متوجه شدید لایه های ناهموار در چاپ شما وجود دارد، معمولا به دلیل یکی از موارد زیر است. متاسفانه، هنگامی که این اشتباهات رخ می دهد، چاپگر هیچ راهی برای شناسایی و حل مشکل ندارد، بنابراین ما در زیر توضیح خواهیم داد که چگونه این مسائل را حل کنید.

Toolhead در حال حرکت بیش از حد سریع است

اگر شما در حال چاپ با سرعت بسیار بالا، موتور چاپگر 3D شما ممکن است برای ادامه دادن تلاش کند. اگر شما تلاش می کنید که چاپگر را سریعتر از انچه موتورهایی که می توانند اداره کند پیش ببرید، به طور معمول صدای کلیک می شنوید، زیرا موتور برای رسیدن به موقعیت مطلوب توانایی ندارد. اگر این اتفاق می افتد، باقی مانده چاپ با همه چیز که قبل از آن چاپ شده است مطابقت مکانی نخواهد داشت.

اگر احساس می کنید که چاپگر شما ممکن است خیلی سریع حرکت کند، سعی کنید سرعت چاپ را 50٪ کاهش دهید تا ببینید آیا کمک می کند یا نه. برای انجام این کار، روی «ویرایش تنظیمات فرایند» کلیک کنید و تب زبانه ها را انتخاب کنید. هر دو مورد “Default Printing Speed” و “X/Y Axis Movement Speed” را تنظیم کنید. سرعت چاپ پیش فرض سرعت جابجایی است که اکسترودر به طور فعال پلاستیک را اکسترود کرده است و کنترل می کند. سرعت حرکت جنبش X / Y سرعت حرکات سریع را کنترل می کند، جایی که هیچ پلاستیکی در حال اکسترود نخواهد بود.

اگر هر کدام از این سرعت ها بیش از حد بالا باشد، می تواند موجب تغییر مسیر شود. اگر با تنظیمات پیشرفته تر راحت تر کار می کنید، ممکن است بخواهید تنظیمات شتاب را در سیستم عامل چاپگر خود کاهش دهید تا سریع تر و کند تر شدن کاهش یابد.

مسائل مکانیکی یا برقی

اگر عدم هماهنگی لایه حتی پس از کاهش سرعت چاپ شما ادامه پیدا کند، احتمالا به علت مشکلات مکانیکی یا الکتریکی چاپگر است.

مسائل مکانیکی

1- کمربند ها

به عنوان مثال، اکثر پرینترهای 3D از کمربندهای استفاده می کنند که به موتورها اجازه می دهد تا موقعیت ابزار را کنترل کنند. کمربندها معمولا از یک ماده لاستیکی ساخته شده و با نوعی فیبر تقویت شده به منظور افزایش قدرت همراه هستند. با گذشت زمان، این کمربندها ممکن است کشش داشته باشند، که می تواند بر تنش کمربندی که برای تغییر مکان ابزار استفاده می شود، تاثیر بگذارد.

شیفت در لایه ها
شیفت در لایه ها

اگر تنش بیش از حد شل شود، کمربند ممکن است در حین درایو دچار لغزش شود، به این معنی که چرخ دنده چرخان است، اما کمربند در حال حرکت نیست. اگر کمربند در اصل بیش از حد محکم نصب شده باشد، این امر همچنین می تواند این مسائل را ایجاد کند. یک کمربند شل شده می تواند اصطکاک اضافی در یاتاقان ها ایجاد کند که موتورها را از چرخش باز می دارد. برای مونتاژ ایده آل نیاز به یک کمربند است که تا حدودی تنگ باشد.

برای جلوگیری از لغزش، اما نه خیلی محکم، به گونه ای که سیستم قادر به چرخش آن باشد. اگر در مورد مسائل با لایه های ناسازگار نگرانی داشته باشید، باید مطمئن شوید که کمربندهای شما دارای تنش مناسب هستند و هیچ کدام از آنها زیادی شل نیستند. اگر فکر می کنید مشکل وجود دارد، لطفا از تولید کننده چاپگر برای راهنمایی در مورد چگونگی تنظیم تنش کمربندی مشورت کنید.

2- پیچ ها

بسیاری از پرینترهای 3D همچنین شامل یک سری از کمربندها هستند که توسط قطب های متصل به شفت موتور پله با استفاده از یک پیچ کوچک (به اصطلاح پیچ پیچ) شناخته می شود. این پیچ های پیچشی قطب را به شفت موتور متصل می کند به طوری که دو آیتم چرخش با هم کار می کندد.

با این حال، اگر پیچ آزاد شود، قطر دیگر با شفت موتور چرخان هماهنگ نخواهد شد. این به این معنی است که موتور ممکن است چرخش داشته باشد، اما چرخ و کمربندها در حال حرکت نیستند. هنگامی که این اتفاق می افتد، toolhead به محل مورد نظر نمی رسد، که می تواند هماهنگی تمام لایه های آینده چاپ را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین اگر ناهماهنگی لایه یک مشکل مجدد باشد، باید اطمینان حاصل کنید که تمام گیره های موتور به درستی سفت می شوند.

ناپیوستگی لایه ها در پرینت سه بعدی
ناپیوستگی لایه ها در پرینت سه بعدی

مسائل برقی

همچنین چندین مسائل برقی رایج دیگر وجود دارد که می تواند باعث شود موتورها موقعیت خود را از دست بدهند. به عنوان مثال، اگر جریان الکتریکی کافی برای موتورها وجود نداشته باشد. آن ها قدرت کافی برای چرخش ندارند. همچنین ممکن است که مدارهای الکترونیکی درایور موتور بیش از حد گرم شوند، که باعث می شود موتورها به طور موقت متوقف شوند تا قطعات الکترونیکی خنک شود.

در حالی است که یک فهرست جامع برای آن موجود نیست، چند ایده برای علایق رایج الکتریکی و مکانیکی ارائه می دهد که ممکن است بخواهید بررسی کنید که آیا تغییر لایه یک مشکل مداوم است یا خیر.

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری با * مشخص شده اند.